عنوان پایاننامه
مخاطب ایرانی و بررسی جایگاه چند اثر اریک امانوئل اشمیت بر مبنای نظریه دریافت
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1686/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60604
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- مرضیه شهبازی
- استاد راهنما
- ایلمیرا دادور
- چکیده
- خواننده اثر، از نظر نظریه دریافت، اصلی ترین عاملی است که در نقد یک اثر ادبی باید مورد بررسی قرار بگیرد. چرا که اگر خواننده نباشد اثر ادبی مفهومی نخواهد داشت. در این پایان نامه سعی شده با کمک نظریه دریافت، استقبال خواننده ایرانی از اریک امانوئل اشمیت، نویسنده فرانسوی مورد بررسی قرار گیرد. این پایان نامه شامل سه بخش است: در فصل اول به معرفی و شناخت نظریه دریافت و مفاهیم اصلی و پایه ای آن و بزرگترین نظریه پردازان این زمینه یعنی هانس روبرت یوس و ولفگانگ ایزر خواهیم پرداخت به طوری که ابزار کار لازم برای نقد اثر اشمیت را بدست آوریم. در فصل دوم سعی می کنیم تا سه ضلع اصلی نظریه دریافت را که کتاب، خواننده و تعامل بین این دو می باشد، بر روی اثر اشمیت پیاده کنیم. با معرفی نویسنده و آثار وی شروع خواهیم کرد، سپس اشمیت و خواننده ایرانی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت و مفهوم " فاصله هنری" که افق انتظار آثار اشمیت با افق انتظار خواننده ایرانی ایجاد کرده بررسی خواهد شد. و در فصل آخر مفاهیم کلیدی نظریه دریافت را نظیر " ارزش ادبی" و " توانهای معنایی" یک اثر، بر روی کتاب انتخابی اشمیت به نام " اسکار و مامان صورتی" پیاده خواهیم کرد. امید است که این پایان نامه، با روشنگری قسمتی از دنیای هنری اریک امانوئل اشمیت و هم چنین با معرفی نمونه نقد عملی از دیدگاه نظریه دریافت، راهگشای کوچکی باشد برای کسانی که مایلند در آینده در این زمینه به کار تحقیق بپردازند.
- Abstract
- Ce présent mémoire a pour ambition de découvrir les causes de la réception favorable de l’œuvre d’Eric-Emmanuel Schmitt chez le lecteur iranien. Avec l’application de la théorie de la réception, nous tentons de trouver l’horizon d’attente des Iraniens face aux œuvres de cet auteur. Le premier chapitre s’applique à décrire les lignes directrices de cette théorie et ses grands théoriciens. Le deuxième chapitre est consacré à Schmitt, sa biographie, ses œuvres, ses récompenses et les préoccupations essentielles de l’auteur avant de prendre la plume. Nous étudions ensuite Schmitt vu par les Iraniens, ses œuvres traduites et ses traducteurs. Et enfin dans le troisième chapitre, l’analyse méticuleuse d’une de ces œuvres les plus vendus, Oscar et la dame rose, prépare un bon lieu pour démontrer les thèmes dominants de ses livres. Les thèmes tels que la vie, la mort, la spiritualité et la foi qui contribuent d’ailleurs à sa célébrité chez le lecteur iranien.