عنوان پایاننامه
تحلیل ویژگیهای بصری طراحی گرافیک در مدرسه باوهاس آلمان
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11427;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76039;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11427;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76039
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- مریم حبیبی
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی, مصطفی اسدالهی
- چکیده
- چکیده: مدرسه هنری باوهاوس آلمان که در طول سالهای 1919 تا 1932 میلادی در سه شهر وایمار، دسائو و برلین وجود داشته است، به عنوان مدرسه ای که در پاسخگویی به نیاز جامعه خویش ایجاد گردید، در شکل گیری هنر مدرن و تایپوگرافی نوین در طراحی گرافیک نقش بسزایی داشته است. تلاش های باوهاوس در راستای ایجاد پیوند بین هنر و صنعت، متحد کردن هنرها و طراحی آثاری ماشینی با معیارهای زیبایی شناسانه بوده است. در این راستا آثار گرافیکی باوهاوس دارای فرم های ساده و هندسی به دور از تزئینات با استفاده از رنگ¬های اصلی و تخت، دارای شبکه گرید، لی اوت-های نامتقارن و صراحت در انتقال پیام می¬باشد. در این مجموعه سعی شده تا با مطالعه آثار گرافیکی خلق شده در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم که بستر زمانی شکل¬گیری هنر مدرن می¬باشد، زمینه¬های پیدایش مدرسه هنری باوهاوس را شرح داده و با بیان رویدادهای درون مدرسه، آثار گرافیکی خلق شده در آن و ویژگی¬های آنها، تاثیر مدرسه بر افراد و جنبش¬های پس از باوهاوس را بررسی نماید. فرضیه مجموعه حاضر بر این فرضیهها استوار است که پیداش باوهاوس نتیجه یکسری رخدادها و تحولات هنری و اجتماعی بوده و نه تنها از جنبشهای ساختارگرایی و داستیل که همزمان با فعالیت مدرسه در روسیه و هلند میزیستهاند تأثیر گرفته و تاثیر نهاده بلکه بر جنبشهای پس از خود نیز مؤثر بوده است. در این راستا به تشریح عوامل هنری و اجتماعی آن دوران و بررسی جنبش¬های همزمان و پس از باوهاوس و تاثیر متقابل آنها پرداخته شده است.
- Abstract
- The Bauhaus art school operated from 1919 to 1932 in three German cities of: Weimar, Dessau and Berlin. Developments made in the schools were to meet the needs of their communities. These developments had significant effects on formation of modern art and also modern typography in graphic design. The Bauhaus tried to unify art and industry, and different forms of art and used a new aesthetic view in design industrial products. According to this view, graphic works of the Bauhaus employed simple geometric forms with no ornament, flat colors with grid system, and asymmetric layout. Such simple design could clearly convey the designer’s message. In this study we have tried to investigate graphic works created in the late 19th and early 20th century that is considered as the formative era of the modern art. Also, events of the Bauhaus, graphic works of the school and their characteristics have been investigated. Furthermore, impacts of the graphic works of the Bauhaus on graphic designers and other movements are among the studied topics. This study is performed based on the assumption that the advent of the Bauhaus is a result of a series of artistic and social events and developments. The artistic and social movement of the Bauhaus was influenced by two concurrent movements Constructivism in Russia and De Stijl in the Netherlands and also had influence on them. Moreover, the Bauhaus has also impressed many artistic movements thereafter. In this regard, the pertaining artistic and social factors as well as concurrent movements and their interactions are described and evaluated. Keywords: Bauhaus, simple geometric forms, Modern art.