عنوان پایاننامه
بررسی موضوع دگرگونی روایی در رمان دگرگونی میشل بوتور
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1721/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62069
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمدعلی محمدصادقی پور
- استاد راهنما
- فریده علوی
- چکیده
- نوآوری و گرایش به تغییر همواره یکی از دغدغه های اصلی رمان نویسان بوده تا بتوانند از این رهگذر درک بهتری از مقتضیات زمانه خود ارائه دهند. چه بسیارند نویسندگانی که تحت لوای ادبیات و به خصوص رمان، به ترسیم جامعه ی خود از خلال دیدگاه ها، ساز و کارها و تکنیک های ادبی می پردازند تا بلکه بتوانند سهمی در انعکاس نواقص و یا استعدادهای بشری داشته باشند. از زمان پیدایش رمان نو، ما شاهد رد ساختار رمان سنتی و دگرگونی در نقش خوانندگان رمان بوده ایم. از این رو، این جریان ادبی یکی از تاثیر برانگیز ترین اتفاقات در گستره ادبیات قرن بیستم به شمار می رود. به عبارت دیگر، این امر موجب شد تا برخی از رمان نویسان در راستای تعالی بخشیدن به سبک نوشتاری خود، گامهای بلندی بردارند. از جمله این نویسندگان می توان به میشل بوتور اشاره کرد که در رمانی با عنوان دگرگونی، تلاش نموده تا مرزهای رمان سنتی را جسورانه در هم شکند و نگرشی متناسب با دوران و تحولات ادبی به خواننده القا کند. با توجه به این مهم، این پایان نامه که چارچوب اصلی آن بر تحلیل روایی (مبتنی بر تئوریهای ژرار ژونت) رمان دگرگونی بنا شده است، تلاشی است برای شناسایی ویژگی های این رمان مدرن، از جمله دگرگونی روایی، مقایسه آنها با رمان سنتی، بررسی تکنیک های جدید و دگرگونی های ساختار ادبی و غیره. بدیهی است از ورای این پژوهش بر آن بوده ایم تا زیبایی شناسی مدرن را در رمان دگرگونی اثر میشل بوتور نمایان سازیم و نشان دهیم چگونه مدرنیته با ایجاد تحول در دنیای ادبی، موجب تغییر و دگرگونی در نوشتار میشل بوتور شده و سبک منحصر به فرد این نویسنده رمان نو را رقم زده است. کلید واژه ها : رمان نو، بوتور، نوآوری، روایت شناسی، ژرار ژونت، مدرنیته، زیبایی شناختی مدرن، دگرگونی
- Abstract
- La recherche de la nouveauté et le désir de la modification restent depuis toujours l’une des obsessions du romancier pour s’identifier aux exigences de son époque. Depuis le Nouveau Roman, nous étions témoins du rejet de la structure romanesque traditionnelle et du bouleversement du rôle du lecteur. La Modification de Michel Butor en est un exemple qui franchit les frontières du roman traditionnel, encouragé, pour offrir au lecteur moderne une vision adoptée à son époque. Dans ce mémoire dont le corpus est La Modification de Butor, nous avons voulu dégager, du point de vue narratologique, basé sur les théories de Gérard Genette, les particularités de ce roman moderne afin de déceler la modification narrative pour les comparer avec celles du roman traditionnel et découvrir les nouvelles techniques littéraires apportées partiellement par le Nouveau Roman. Le travail de recherche est aussi une tentative de représentation de l’esthétique moderne qui traverse d’une manière globale l’ensemble de ce récit. L’étude de la modification narrative se révèle d’une grande importance sachant que la modernité a évolué plus ou moins le monde littéraire qui, d’une manière ou d’une autre, est le miroir de la société reflétant ses caractéristiques et ses défauts. Nous nous sommes donc mis à repérer les éléments de la modernité, en tant que mode de vie, dans cette œuvre butorienne grâce au style particulier de Butor, distingué de celui des autres romanciers, y compris les Nouveaux Romanciers. Mots-clés : Nouveau Roman, Michel Butor, Nouveauté, Analyse Narratologique, Gérard Genette, Esthétique Moderne, Modification