عنوان پایاننامه
طراحی مدرس خانه:سرای یک محله در شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59692
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- سحر شکیب
- استاد راهنما
- قاسم مطلبی
- چکیده
- طراحی "مکانی برای دوست داشتن" در یک محله تلاشی در طراحی مکانی است که به ساکنین محله فرصت انتخاب یک رابطه ی دوستانه را می دهد ومعماری فرصتی را برای تعامل افراد در مقیاس یک محله به وجود می آورد. طی این فرصت به دست آمده، انتخاب نوع و میزان رابطه توسط اهالی محله شکل می گیرد. این فرصت به وسیله ی رفع یک نیاز اجباری آغاز می شود، به وسیله ی تعاملات پیشرفت می کند و به وسیله ی پیوند بین اهالی محله به پایان می رسد. در این دامنه رفع نیاز اجباری، آموزش در مدارس ابتدایی دخترانه در یک محله در نظر گرفته شده است و به واسطه ی طراحی یک سرای محله فرصت تعامل بین افراد ساکن در محله گسترش می یابد و در نهایت این تعامل ممکن است به پیوند بین اهالی ختم شود. در این تحقیق مقدمات لازم برای رسیدن به کالبدی متناسب با این عملکرد در شش فصل گردآوری شده است: فصل نخست این گزارش بهمقدمه ای در باب موضوع تحقیق، دلایل اهمیت موضوع، اهداف آن، سوالات و روش تحقیق پرداخته است. در ادامه در فصل دوم بررسی نحوه ی انواع روابط بین افراد، رابطه ی والدین و کودک و رابطه ی کودکان با هم صورت گرفته است. در این فصل تعاریف و کالبدهایی که در حال حاضر برای فعالیت سرای محلات و مدارس جهت نمواین روابط وجود دارد نیز شرح داده شده است. در فصل سوم این گزارش بررسی نمونه های موجود قرار داده شده است. در کنار معرفی این نمونه های در حال فعالیت، نحوه ی پاسخگویی آن ها به چگونگی برقراری تعاملات اجتماعیبه نقد کشیده شده است. در فصل چهارم به استانداردها و مبانی طراحی این گونه فضاها در مقیاس خرد و کلان پرداخته شده است و براساس مطالعات انجام شده، دستورالعمل هایی به جهت ارتقای این دستورالعمل ها داده شده است. در فصل پنجم، معرفی سایت انتخابی و برنامه ریزی های مورد نیاز جهت آغاز طراحی صورت گرفته است. در پایان با توجه به نتایج به دست آمده از فصول قیل برنامه دهی، ایده های اولیه و آلترناتیو های مختلف بررسی شده و طرح نهایی معرفی شده است. با توجه به مطالعات انجام شده مشخص شد، با اصلاح نسبی سیاست های اتخاذ شده جهت ساخت سرای محلات و تبدیل مناسب آن به معماری می توان به وسیله ی این فضای تعریف شده در سطح شهر مکانی برای دوست داشتن را در مقیاس یک محله بنا نمود.
- Abstract
- “A Place for Companionship in a community” is an attempt to provide the community members with the opportunity to develop a friendly relationship through an architecture that provokes interaction within a single vicinity. This opportunity defines the kind and level of the interaction among the community members. It begins with the satisfaction of a vital necessity develops through interaction and ends with bonds of the neighborhood residents. The vital necessity is considered to be a girls’ elementary school located in a community house to provide the opportunity for the interaction that may foster the relationships among the community members. To achieve these objectives the study consists of six chapters. The first chapter is assigned to the introduction, significance of the study, research questions and methods. Chapter two pertains to parent-child connection as well as children’s connection with each other. The existing schemes and definitions for such functions are also given in this chapter. The present models are investigated in chapter three. Along with this investigation, the fulfillment of social interaction in these working examples is also criticized in this chapter. Chapter four deals with the requirements and fundaments of such spaces in small and large scales. Based on the finding of the study, suggestions are made to improve the function of these spaces. The site and required procedure for the design are introduced in chapter five. Finally, keeping the findings of the study in mind, preliminary remarks are made different alternatives are investigated and the final design is introduced in chapter six. In the end, this conclusion was reached that by making proportional adjustments and by means of suitable architecture, a place for companionship within the scale of a community can be defined. Keywords: Community house, School, Malty-purpose building, Relation, Social interaction, Bond