عنوان پایان‌نامه

مدلسازی وشبیه سازی رفتار دینامیکی باتری های vrla به همراه چرخه داخلی اکسیژن



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدلسازی وشبیه سازی رفتار دینامیکی باتری های vrla به همراه چرخه داخلی اکسیژن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1325;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37011
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    وحید اصفهانیان

    شبیه سازی و پیشبینی رفتار باتریهای VRLA در طی مراحل کاری شارژ و دشارژ فاکتوری مهم و اساسی در بسیاری از کاربردها از جمله خودروهای برقی و طراحی بهینه باتری میباشد. روشهای محاسباتی متداول برای این منظور عموماً دارای دقت پایین یا زمان محاسباتی بالا میباشند. در این پایاننامه، یک روش محاسباتی ابدائی برای مدلسازی رفتار دینامیکی باتریهای VRLA بر اساس روشهای دینامیک سیالات محاسباتی CFD و مدلسازی به روش مدار الکتریکی معادل ECM ارائه شدهاست. بهدلیل ایجاد تغییر ماهیت در شرایط مرزی این روش ضمن داشتن دقت یکسان با روش CFD بسیار سریعتر عمل میکند. درنتیجه این روش در شبیهسازیهای بهزمان (Real Time) نیز قابل استفاده میباشد.
    Abstract
    Predicting transient behavior of lead-acid batteries during charge and discharge process is an important factor in many applications including Hybrid Electric Vehicles (HEV) where side reactions like oxygen recycle and hydrogen evolution are present in battery. In this study, an improved mathematical model for VRLA batteries based on Computational Fluid Dynamics (CFD) and Equivalent Circuit Model (ECM) has been introduced. This model inherits accuracy of CFD model and physical understanding of ECM. Moreover, it is very fast which makes it quite suitable for real-time simulations. The present approach is verified by previous CFD models and experimental data.