عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات در کلاس درس و تحقق مولفه های یادگیری مشارکتی



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات در کلاس درس و تحقق مولفه های یادگیری مشارکتی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60180
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۲
    دانشجو
    فردین عبدی
    استاد راهنما
    محمد رضا کرامتی

    چکیده‌ پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از فن‌آوری اطلاعات در کلاس درس توسط معلمان و تحقق مؤلفه‌های پنچ‌گانه یادگیری مشارکتی درپایه‌های چهارم، پنجم و ششم مقطع ابتدایی مدارس ابتدایی شهرستان پاوه انجام شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان و معلمان پایه‌ی‌چهارم، پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهرستان پاوه بود که از طریق فرمول کوکران تعداد 305 دانش‌آموز و 64 معلم به طور تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. روش جمع‌آوری داده‌ها از طریق اطلاعات و مدارک موجود و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. داده‌های به دست آمده از طریق نرم‌افزار spss19 و در بخش توصیفی توزیع فراوانی و توصیف شاخص‌های آماری ویژگی‌های جمعیت شناختی افراد مورد مطالعه، شاخص‌ها و متغیرهای پژوهش به صورت جدول گزارش شده است و در بخش استنباطی فرضیه¬های پژوهش با استفاده از آزمون-های آمار استنباطی (T تک نمونه‌ای، آزمون کروسکال والیس و آزمون فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. در بررسی یافته‌های آماری میزان استفاده معلمان از فناوری اطلاعات در فرآیند یاددهی - یادگیری مشخص شد میانگین میزان استفاده معلمان از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی ـ یادگیری نزد افراد نمونه برابر 84/1 با انحراف معیار 720/0 بود و از حد مفروض آن یعنی 2 کمتر می‌باشد. همچنین میانگین میزان مهارت استفاده از فناوری اطلاعات نزد افراد نمونه برابربا 02/2 با انحراف معیار 669/0 بود و از حد مفروض آن یعنی 2 بیشتر می‌باشد. در بررسی میانگین مؤلفه‌های یادگیری مشارکتی نیز مشخص شد مؤلفه تعامل پیشرفته بیشترین میانگین و مؤلفه پاسخگویی فردی و گروهی نیز از کمترین میانگین برخوردار است. علاوه بر نتایج فوق این پژوهش 3 سوال داشت که بعد از بررسی مشخص شد میزان استفاده از فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی ـ یادگیری در نزد معلمان مقطع ابتدایی شهرستان پاوه از وضع مفروض کمتر بوده است، بین میزان میانگین تحقق مؤلفه‌های (وابستگی مثبت متقابل، تعامل پیشرفته، پاسخگویی فردی و گروهی و پردازش گروهی) دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان پاوه براساس پایه‌ی تحصیلی آنان تفاوت معناداری وجود دارد. اما این تفاوت در مؤلفه‌ مهارت‌های فردی و گروهی مشاهده نمی‌شود. همچنین بین میزان استفاده‌ی معلمان از فن‌آوری در کلاس درس و تحقق مؤلفه‌های یادگیری مشارکتی در دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود دارد. کلیدواژه: فن‌آوری اطلاعات، یادگیری مشارکتی، وابستگی مثبت متقابل، تعامل پیشرفته، پاسخگویی فردی و گروهی، پردازش گروهی، مهارت‌های فردی و گروهی
    Abstract
    Abstract This study investigated the relationship between the use of information technology in the classroom by teachers and realization of quintuplet components of cooperative learning among the fourth, fifth and sixth grade students of elementary schools in Paveh. The present study is an applied research considering purpose and a describing research considering collection of data that done as survey. The population in this study consisted of all of students and teachers in fourth, fifth and sixth grade in elementary schools in pave that through Cochran formula, 305 students and 64 teachers were selected randomly. Data were gathered through a questionnaire and existent documents and information and evidence. The data obtained data were analyzed through the Software spss19 and in describe section the frequency distribution, describing of statistical parameters (mean difference) and multivariate regression demographic characteristics of the study population, indices and variables are reported in the table of analytic hypotheses. Research using inferential statistics (T one sample test, Kruskal-Wallis and Friedman test) was analyzed. The statistical results of the use of information technology in teaching - learning process, the average of teachers' use of information technology in teaching-learning process in the sample was 1/84 with a standard deviation of 0/720 that show it is contrary with desirable that 2/5 is less. Also the mean of quantity of skills of using information technology with a population equivalent of 2/02 with a standard deviation of /0669, and it is less than desirable that is 2/5. With scrutiny of realization average of cooperative learning components, found out that advanced meet the highest average and group and individual accountability component had the lowest mean. Furthermore, the results of this study, three questions were featured that the use of information technology in teaching - learning Process by the primary school teachers of pave city was less favorable. Between The average levels of realization components (positive reciprocity interdependence, interactive advanced, group and individual accountability, and group processing) based pave city elementary school grades, there are significant differences. But there were differences in individual and group skills component. There is significant relationship between the use of technology in the classroom by teachers and in relation to the realization cooperative learning components of students. Keywords: Information technology, cooperative learning, positive reciprocity interdependence, interactive advanced, group and individual accountability, and group processing, individual and group skills, elementary school, pave city