عنوان پایاننامه
نیاز سنجی آموزشی متصدیان امور بانکی مسکن شهر تهران
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72274;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2397
- تاریخ دفاع
- ۰۹ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سیران ذوالفقاری
- چکیده
- چکیده پژوهش توصیفی پیمایشی حاضر با هدف نیازسنجی آموزشی متصدیان اموربانکی بانک مسکن شهر تهران صورت پذیرفته است. ازبین جامعه آماری پژوهش متصدیان اموربانکی بانک مسکن شهر تهران که 677 نفر بودند، تعداد 230 نفر به صورت تصادفی طبقه¬ای باانتساب متناسب انتخاب و بر اساس شایستگیهای شغلی ایشان در دو وضعیت موجود و مطلوب مورد مطالعه قرار گرفته¬اند. شایستگیهای شغلی متصدیان اموربانکی بر اساس نتایج حاصل ازکارگاه دیکوم باحضور متصدیان، استخراج و دیدگاه متصدیان اموربانکی درباره نیازهای آموزشی براساس متغیرهای تعدیل کننده ( سن، جنس، سطح تحصیلات و سابقه خدمت) با ابزار پرسشنامه محقق ساخته ای ( دارای سه مولفه دانش، مهارت ونگرش با طیف لیکرت در دوبعد وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، و 57گویه) جمع آوری شده است. نتایج آزمون t وابسته نشان می دهد که بین وضعیت موجود و مطلوب متصدیان اموربانکی با 99% اطمینان تفاوت معنی داری وجود دارد و سطح فعلی آموزشها به طور معنی داری کمتر از سطح مطلوب می¬باشد. همچنین نتایج بدست آمده از بررسی تک تک سؤالات پرسشنامه نشان می دهد که متصدیان اموربانکی بانک مسکن درتمامی شایستگی¬های شغلی خود، نیازمند آموزش می¬باشندو متصدیان امور بانکی جنوب شرق شهر تهران "مدیریت استرس" رااولویت نخست، و "آشنایی بافنون کاهش استرس شغلی" را اولویت دوم و" دانش اصول بهداشت روانی درمحیط کار" را اولویت سوم و همچنین متصدیان امور بانکی جنوب غرب شهر تهران "مدیریت استرس" را اولویت نخست، و " برخورد آرام وموثر با تغییرات مثبت ومنفی محیط کار " را اولویت دوم و" مهارتهای کاربانرم افزارهای موردنیازشغل " رااولویت سوم، ونیز متصدیان امور بانکی شمال شرق شهر تهران " مطالعه ویادگیری و به روز رسانی دانش " را اولویت اول، و " علاقمندبه تحقق اهداف بانک وتلاش درجهت آن " را اولویت دوم و" مدیریت استرس " را اولویت سوم، وسرانجام متصدیان اموربانکی شمال غرب شهرتهران "مدیریت استرس" رااولویت نخست، و "آشنایی بافنون کاهش استرس شغلی" را اولویت دوم و" داشتن روحیه احترام به خود ودیگران " را اولویت سوم، مشخص نموده¬اند. کلید واژه ها: نیاز آموزشی، نیاز سنجی آموزشی، دیکوم، شایستگیهای شغلی
- Abstract
- Abstract: The present study Descriptive survey has been aimed to describe the bank staffs training needs assessment of Maskan Bank of the city of Tehran. The 230 people were randomly selected between 677 people of Tehran Maskan Bank staffs that were perfect in their job. Based on their professional competencies they were studied in tow condition: exist condition and ideal condition. Bank staffs occupational competencies was extracted based on the results of Dacum workshop, by attending them. Their point of view about training needs based on variables (age, sex, education level and work experience) were collected by questionnaires that had three components: knowledge, skills and attitude with Likret in two-dimension: exist condition and the ideal condition. The questionnaires had 57 statements. The dependent T-Test result show significant difference between exist condition and ideal condition with the99% ensures. And current trainings levels too lower than desirable level. By reviewing each questions also indicated that all Maskan Bank staff in all their professional qualifications needs more training. The bank staff of South East of Tehran identify "stress management" as their first priority, "being familiar with stress reduction ways" as a second priority and "knowledge of principles of mental health at work” as the third priority. The bank staff of South West of Tehran bank staff identify "Stress Management" as their first priority, "gentle and effective treatment in positive and negative changes in the work environment" as a second priority and "software skills that they need for their job" as a third priority. The bank staff of North East of Tehran identify “studying, learning and knowledge updating" as their first priority, "being interested in achieving the goals of Bank and having efforts toward them" as second priority and "stress management" as the third rank. Finally, bank staff of North West of Tehran identify "stress management" as their first priority, "being familiar with stress reduction ways "as second priority and "morale respect for themselves and others" as the third priority. Keywords: training need, educational needs, Dacum, Occupational competencies