عنوان پایان‌نامه

نظام حقوقی حاکم بر تولید فیلم و سینما در ج . ا.ا



    دانشجو در تاریخ ۰۸ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نظام حقوقی حاکم بر تولید فیلم و سینما در ج . ا.ا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق بشر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3544;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63452
    تاریخ دفاع
    ۰۸ مهر ۱۳۹۲
    دانشجو
    مجتبی بیات
    استاد راهنما
    بیژن عباسی

    تولید فیلم، با سه حق بنیادین بشری که هم در اسناد بین‌المللی حقوق بشر و هم در قوانین ایران مورد تأیید و حمایت قرار گرفته، در ارتباط است. این حقوق عبارتند از: حق بر مشارکت در زندگی فرهنگی، آزادی کسب و کار و آزادی بیان. در رابطه با موضوع رساله پیش‌رو با عنوان روند حقوقی حاکم بر تولید فیلم در سینمای ایران، به دنبال پاسخ‌گویی به این سؤال هستیم که حقوق مذکور، تا چه اندازه‌ای در زمینه تولید فیلم در سینمای ایران مورد حمایت قرار گرفته‌اند؟ مطالعه مفاد قوانین جمهوری اسلامی ایران، مؤید توجه قانون‌گذار داخلی به تضمین اجرای حقوق مذکور در رابطه با تولید فیلم است، با این حال، اجرای این حقوق در عمل با مشکلات و موانع بسیاری روبرو می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به تعداد بالای موارد محدودیت در زمینه محتوای فیلم‌ها، روشن نبودن موارد محدودیت، سلیقه‌ای عمل نمودن نهادهای تصمیم‌گیرنده در روند اکران فیلم‌ها، عدم ذکر دلایل توقیف فیلم‌های سینمایی از سوی نهادهای ذی‌ربط و نبود نهاد صنفی جهت حمایت مؤثر از حقوق هنرمندان سینما می‌باشد. از این رو، ارائه راهکارهایی در راستای از میان بردن موانع فوق‌الذکر در زمینه تولید فیلم در سینمای ایران، ضروری می‌نماید.
    Abstract
    Film production or in a more precise clause “Cinema Industry” has always been in a close relationship with the three essential rights entailing freedom of occupation, freedom of speech and right of cooperation in cultural life, all of which are recognized by both Iranian regulations and international human rights. Now, regarding to these three rights and the subject of this research “the regulations related to film production in Iran”, we plan to answer this very significant question that to some extent these essential three rights have been respected in Iran’s cinema industry. Studying in Islamic republic of Iran’s regulation and codes, related to this issue shows that domestic legislator has almost paid enough attention to these Three mentioned rights. Nevertheless, In view of their application, unfortunately there have been a high number of obstacles and problems including a large number of limitations in allowed contents, ambiguity in these limitations as well as a high number of movie’s censorships without any clear basis and only in the basis of personal tastes of decision-makers. Also, lack of enough civil institutions supporting intellectual’s artists’ rights seems a very effective bar to fulfillment of Iran’s cinema potential. This research aims to seek some solutions to empower Iran’s cinema industry to counteract these obstacles and problems.