عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی آموزش شناختی - رفتاری با تاکید بر اندیشه های معنوی بر افزایش سلامت و افزایش معنویت نوجوانان



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی آموزش شناختی - رفتاری با تاکید بر اندیشه های معنوی بر افزایش سلامت و افزایش معنویت نوجوانان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره خانواده
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59932
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    چکیده پیچیدگی عصر حاضر، باعث شده است انسان همیشه در برابرناملایمات، از خود سازگاری نشان دهد. یکی از شیوه های کار آمد برای افزایش استعداد و ظرفیت انسان برای بر خورد با این ناملایمات، عنصر مذهب ومعنویت است بنابراین دراین پژوهش سعی براین بود که به وسیله ی آموزش شناختی رفتاری با تأکید بر اندیشه های معنوی مؤلفه معنویت و سلامت روان را دردانش آموزان دختر افزایش دهیم.این پژوهش مطالعه ای تجربی باپیش آزمون وپس آزمون همراه باگروه گواه می باشد.نمونه شامل 42 نفر از دانش آموزان دختربود.ابزارجمع آوری داده ها پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر وتجارب معنوی غباری بناب و همکاران بود،که قبل وبعداز مداخله توسط افرادتکمیل گردید. آموزش شناختی رفتاری با تأکید بر اندیشه های معنوی,طی 24 جلسه وهر جلسه دو ساعت برای گروه آزمایش انجام گرفت.داده ها بااستفاده از آزمون تحلیل کوواریانس موردتجزیه وتحلیل آماری قرارگرفتند.نتایج پژوهش نشان داد،میانگین نمرات سلامت روان ومعنویت درگروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. باتوجه به یافته های پژوهش ،آموزش شناختی رفتاری با تأکید بر اندیشه های معنوی در افزایش معنویت و سلامت روان دانش آموزان مؤثراست. کلیدواژه ها: مشاوره گروهی، آموزش شناختی رفتاری، مشاوره با رویکرد معنویت، سلامت روان.
    Abstract
    Abstract The complexity of today`s era has always made human to show adaptability towards all defects . One of the useful methods for increasing human`s talent and capacity for facing with these defects is the element of religion and spirituality.Human is in the way of finding sprituality and sanctity in life and by getting connected to the core and source of sanctity would be virtuous extraordinarily and gains tranquility and mental health.Using spirituality in group therapy is one of the effective and important elements which can have effect on promoting social supports,adaptability and accordance in relevent issues to health.In addition cognitive behavioral approach is a useful method that is used for a wide collection of problems and its effectiveness has been confirmed in different researches.Thus this research attempted to increase the elements of spirituality and mental health by cognitive-behavioral education and emphasizing on spiritual thoughts in girl students.This research was an experimental study including pre-test,post -test with control group. The sample consisted of 24 female students. The questionnaire was consisted of the mental health which were completed befor and after intervention.Cognitive –behavioral and spirituality in group therapy carried out on the experimental group in12 sessions over a period of three months.The data were analyzed using covariance analysis.The result of this research showed that the means of spirituality and mental health in experimental group has increased significantly in comparison with the control group.According to the research findings, cognitive-behavioral education and emphasizing on spiritual is effective in increasing spirituality and mental health in girl students. Key words: cognitive-behavioral education, spirituality in group therapy, mental health.