عنوان پایان‌نامه

تاثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر بهوشیاری در کاهش نشانه های روان شناختی در نوجوانان پسر خوابگاهی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر بهوشیاری در کاهش نشانه های روان شناختی در نوجوانان پسر خوابگاهی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 560;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60418
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    رضا پورحسین

    هدف این تحقیق تعیین میزان تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر بهوشیاری در کاهش نشانه های روانشناختی در نوجوانان پسر ساکن خوابگاه بود. روش کار: روش تحقیق حاضر کارآزمایی بالینی از نوع مطالعه شبه تجربی (طرح پیش- تست، پس- تست با گروه کنترل) است. در اسفند ماه 1391، تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده از مدرسه راهنمایی شبانه روزی هدایت سقز و 30 نفر نیز از مدرسه راهنمایی شبانه روزی معرفت انتخاب شدند. بصورت کاملاَ تصادفی یکی از این گروهها به عنوان گروه آزمایش (شامل 30 نفر مدرسه معرفت) و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل (شامل 30 نفر مدرسه هدایت) انتخاب شدند. بر روی گروه آزمایش راهنمای هشت جلسه ای کاهش استرس مبتنی بر بهوشیاری MBSR اجرا شد. پرسشنامه های SCL-90 قبل و بعد از مداخله بر روی همه آزمودنی های دو گروه اجرا شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که MBSR در کاهش نشانه های روان شناختی اضطراب ، افسردگی، وسواس فکری و عملی، نشانه های جسمانی و خصومت مؤثر است . بحث:MBSR تأثیر خود را بر جمعیت بالینی و غیر بالینی نشان داده است و به نظر می رسد علاوه بر اختلالات مختلف می تواند در کاهش نشانه های روان شناختی پسران نوجوان خوابگاهی مؤثر باشد.
    Abstract
    Introduction: The present study investigated the effects of a MBSR program on psychological symptoms in a guidance residential school sample in city of Saqqez, Kurdestan, Iran. Method: A semi-experimental study (pre-test post-test with control group) was used to assess efficacy of an 8 session MBSR program (Kabat-zinn, 1990). Participants were 60 boys of two guidance residential schools of Saqqez that was selected by random sampling. Psychological symptoms were measured at pre-intervention and post-intervention by SCL-90-R. To analysis of data (ANCOVA) were used. Results: Results show MBSR program can reduce depression, anxiety, somatic, obsessions, phobia, and interpersonal sensitivity. Conclusion: MBSR have efficacy on clinical and non-clinical population and seems despite of variety of mental disorders can effect on psychological symptoms in guidance school boys.