حجیت معرفت شناختی تجربه دینی از دیدگاه ملاصدرا و ویلیم آلستون
- رشته تحصیلی
- فلسفه و حکمت اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1750ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42065
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- سیدمحمدمهدی ساداتی
- استاد راهنما
- عبدالرسول کشفی
- چکیده
- چکیده معرفتشناسی دو گونه است: عام و خاص. معرفت شناسی عام، نظریهپردازی درباره معرفت را وجهه همت خود قرار داده است و اصل معرفت را میکاود. اگر معرفتشناسی، از معرفت در حوزهای خاص سخن به میان آورد، معرفت شناسی خاص بوده که طبعا از نوع معرفتشناسی پسینی است. «معرفتشناسی تجربه دینی» از شاخه¬های معرفت شناسی خاص است. مهم ترین پرسشی که در ارتباط با ویژگی معرفت¬بخشی تجربه¬های دینی وجود دارد این است که آیا تجربه¬های دینی می توانند توجیه¬گر باورهای دینی باشد؟ به منظور پاسخ به این پرسش، در این رساله به بررسی آرای ویلیام آلستون و ملاصدرا می پردازیم. در این راستا، نخست مفاهیم بنیادین موجود در این پرسش، در دو فصل چیستی معرفت و چیستی تجربه دینی با تأکید بر آرای آلستون و ملاصدرا مورد تحلیل قرار می گیرند. سپس با به دست دادن مدل ادراکی آلستون و ملاصدرا، دلایل این دو اندیشمند در اثبات اعتبار معرفت شناختی تجربه دینی به منظور توجیه باورهای دینی مبتنی بر آنها بررسی می¬شوند. در پایان نیز نویسنده، با برشمردن وجوه تشابه و تفاوت آرای این دو اندیشمند در حیطه معرفت¬شناسی تجربه دینی و نقد آنها، دلایل آن دو را در حجیت معرفت شناختی تجربه دینی وافی به مقصود نمی داند. واژگان کلیدی: ملاصدرا، ویلیام آلستون، تجربه دینی، تجربه عرفانی، معرفت شناسی تجربه دینی، توجیه باورهای دینی
- Abstract
- Abstract Epistemology is divided into two kinds: general and particular. General Epistemology is concerning with knowledge, itself while particular epistemology is concerning with particular area of epistemology that is naturally a kind of posteriori epistemology. "Epistemology of religious experience" is a kind of particular epistemology. The most important question, in connection with epistemic qualities of religious experience, is whether religious experience can justify religious beliefs? In order to answer this question, we review in this paper the opinions of Mulla Sadra and William Alston. In this thesis, the basic concepts of the question are analyzed, that is: concepts of knowledge and religious experience- with an emphasis on Alston and Mulla Sadra ُs points of view. Then, after explaining Alston and Mulla Sadra ُs cognitive model, the reasons of the two thinkers on epistemological validity of religious experience are explained. Finally I show, after explaining the similarities and differences of Mulla Sadra and William Alston ُs points of views, their reasons cannot prove epistemic justification of religious experience. Key words: Mulla Sadra, William Alston, religious experience, mystical experience, epistemology of religious experience, justification of religious beliefs