عنوان پایاننامه
بررسی رابطه باورهای معرفت شناسی شخصی و رویکرد تدریس معلمان مقطع ابتدایی شهر کامیاران
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59473
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- جبار شافعی زاده
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده باورهای معرفت¬شناسی معلمان باورهایی ا¬ست درباره¬ی ماهیت و توجیه دانش انسان که شامل ابعادمطلق دانسـتن دانش، فرایند یادگیری، ساده دانسـتن دانش، ثابـت بودن دانـش و تلاش برای یادگیـری است.رویکردهای تدریس ایده¬هایی هستند در مورد این که تدریس چیست و چه چیزی باید باشد. تقسم¬بندی¬های مختلفی توسط محققان در ارتباط با رویکرد¬های تدریس انجام شده است. یکی از این تقسیم¬بندی¬ها توسط فنسترمیچر و جوناس سولتیس در سال 2004 انجام شده است. بر این اساس آنان تدریس را به سه رویکرد اجرایی،تسهیل¬کننده وانتقادی یا آزاد اندیشانه تقسیم می-کنند. هدف اصلی از اینپژوهش بررسی ارتباط میان باورهای معرفت¬شناسی شخصی معلمان ابتدائی و رویکردهای تدریسآنان بود.روش انجام پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه¬ی معلمان مقطع ابتدائی سال 92-91 آموزش و پرورش شهر کامیارانبود که بر اساس جدول مورگان تعداد 172 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد.ابزار اندازه¬گیری باورهای معرفت¬شناسی «پرسشنامه باورهای معرفت¬شناختی شومر» و برای رویکردهای تدریس از «پرسشنامه رویکردهای تدریس» استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون های تی تک نمونه¬ای، آزمون دوجمله-ای، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، و آزمون تحلیل واریانس چند متغیر استفاد شد. نتایج نشان داد که بین باورهای معرفت¬شناختی و رویکردهای تدریس همبستگی معنی¬داری وجود دارد و معلمان مقطع ابتدائی شهر کامیاران به طور کلی باورهای معرفت شناختی خام و گرایش به رویکرد تدریساجرایی دارند.بررسی رابطه¬ی میان ابعاد مختلف باورهای معرفت شناسی و رویکردهای تدریس معلمانبا استفاده از آزمون همبستگی نشان داد که بین ابعاد دانش ساده و دانش مطلق با رویکردهای اجرایی و تسهیل¬کننده رابطه¬ی مثبت وجود دارد. خلاصه¬ی نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که سه باور معرفت شناسی ساده بودن دانش، مطلق بودن دانش، و توانایی ثابت با هم سبک تدریس اجرایی را تبیین کردند.تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از آزمون ضریب رگرسیون چند¬متغیره نشان داد که ابعاد دانش ساده و دانش مطلق پیش¬بینی کننده¬های مناسبی برای رویکرد¬های تدریس معلمان هستند.همچنین بین نگرش معلـمان نسبت به باورهـای معرفت-شناختی و رویکردهای تدریس بر اساس جنسیت ، سابقه¬ی تدریس و میزان تحصیلات تفاوت معنی داری وجود ندارد. واژگان¬کلیدی: باورهای معرفت¬شناسی شخصی، رویکردهای تدریس، رویکرد اجرایی، رویکرد تسهیل¬کننده.
- Abstract
- Abstract: Epistemological beliefs of teachers are those beliefs about the nature and justification ofhuman knowledge which include the absoluteness of knowledge, the learning process, the simplicity of knowledge, the stability of knowledge, and the effort to learn. Teaching approaches are ideas about what teaching is and what it ought to be. Researchers have offered different classifications for teaching approaches. One suchclassification has been conducted by fenstermacher and Jonas soltis in 2004 who divide teaching approaches to three groups, namely, Executive, facilitating, and critica The present study investigated the relationship between personal epistemologicalbeliefs of primary school teachers and their teaching approaches. It was a descriptive research the study population of which included all primary school teachers of Kamyaran teaching in the academic year 91-92, out of which 172 teachers were chosen as sample based on Morgan’s chart. For measuring the epistemological beliefs “Schumer’s epistemological beliefs questionnaire” was used and the teaching approaches were measured based on the “teaching approaches questionnaire.” For dataanalysis single-sample T test, binomial test, Pearson correlation, stepwise regression, and multivariable variance analysis test were used. The results of the study suggested that a meaningful correlation exists between epistemological beliefs and approaches to teaching and that primary school teachers of Kamyaran generally have naïve epistemological beliefs and tend to employ the administrative approach to teaching. The analysis of the relationship between different dimensions of epistemological beliefs and teaching approaches according to Correlation test showed that there is a positive correlation between simple and absolute knowledge and administrative and facilitating approaches. Summary results of the stepwise regression also suggested that the three epistemological beliefs of the simplicity of knowledge, the absoluteness of knowledge, and the stable ability together explain and elucidate the administrative approach to teaching. Meanwhile, data analysis based on multivariable regression test showed that simple and absolute knowledge facets prognosticate the teachers’ pedagogical approaches. Furthermore, there was no meaningful difference – in terms of gender, teaching experience, and the educational level of teachers – between teachers’ attitudes to epistemological beliefs and their teaching approaches. Key words: personal epistemological beliefs, teaching approaches, Executive approach, facilitating approach.