عنوان پایان‌نامه

نیاز سنجی آموزشی پرستاران بیمارستان فوق تخصصی مرکزی نفت تهران بر اساس تکنیک دیکوم



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نیاز سنجی آموزشی پرستاران بیمارستان فوق تخصصی مرکزی نفت تهران بر اساس تکنیک دیکوم" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63878
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    چکیده این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که با هدف شناسایی نیازهای آموزشی پرستاران بیمارستان فوق‌تخصصی مرکزی نفت تهران انجام شده‌است. با توجه به روشن بودن اهمیت آموزش‌های سازمانی و نقش نیازسنجی در تعیین اهداف آموزش؛ به نظر می‌رسد یافته‌های پژوهش حاضر در اولویت‌بندی نیازهای آموزشی سازمان مذکور مفید واقع شود. با توجه به روش انجام این پژوهش که روش دیکوم می‌باشد ابتدا تعداد 12 نفر از پرستاران خبره و باسابقه به‌عنوان شرکت کنندگان کارگاه دیکوم تعیین شدند. در کارگاه مذکور وظایف اصلی و فرعی و همچنین تکالیف شغل پرستاری با توافق همه‌ی شرکت‌کنندگان مشخص شد. سپس بر اساس جداول استخراجی و تکالیف مشخص شده پرسشنامه‌ای حاوی 59 سؤال شامل سه مؤلفه‌ی دانش، نگرش و مهارت تنظیم و توزیع گردید. حجم نمونه تعداد 127 نفر از پرستاران بیمارستان تعیین گردید. از میان 59 گویه‏ی پرسشنامه که معرف نیازهای آموزشی یا گویه های کلی مطلوب برای نمونه‏ی مورد مطالعه‏ی این تحقیق یعنی پرستاران بیمارستان مرکزی نفت، با توجه به سطح معناداری بدست آمده از طریق آزمون تی دو نمونه وابسته، همه‌ی گویه‌ها معنادار شده‏اند؛ به این معنا که قابل تعمیم به جامعه‏ی آماری منتخب می‏باشند، و می‏توان از نتایج آن‏ها برای جامعه نیز استفاده نمود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌ها مشخص کرد که پرستاران بیمارستان مذکور در هر سه حیطه‌ی دانش، نگرش و مهارت نیازمند آموزش می‌باشند. همچنین با توجه به اختلاف میانگین‌های وضع موجود و مطلوب در هر سه مؤلفه، نیازهای آموزشی اولویت‌بندی گردید. نتایج پژوهش نشان می‌دهد پرستاران شاغل در بیمارستان نفت در تمامی شایستگی‌های شغلی خود نیاز به آموزش دارند. بر طبق این نتایج، پرستاران در مؤلفه‌ی دانش، در زمینه‌ی آشنایی نسبی با اصول برنامه‌ریزی و سازماندهی درجهت بهره‌وری بیشتر با اختلاف میانگین 02/2، در اولویت نخست و آشنایی با علم آمار جهت استفاده در ارائه‌ی گزارش‌های مختلف و تجزیه و تحلیل اطلاعات با اختلاف میانگین 19/1، در اولویت دوم نیاز به آموزش دارند. در مؤلفه‌ی مهارت نیز، مدیریت هزینه-فایده، ارزیابی و انتخاب بهترین راه‌حل با افق زمانی مختلف و همچنین نظارت و سنجش عملکرد خود، افراد دیگر یا سازمان به منظور بهبود یا اقدام اصلاحی با اختلاف میانگین25/1، در اولویت نخست و توانایی استفاده از زبان انگلیسی در حیطه‌ی تخصصی علم پرستاری با اختلاف میانگین 24/1 در اولویت دوم قرار گرفته‌اند. همچنین در مؤلفه‌ی نگرش، انگیزش بالا در راستای ارائه‌ی خدمات بهتر با اختلاف میانگین67/0، در اولویت نخست و داشتن حس ترقی و سعی در به‌روز بودن در حرفه‌ی خود مطابق با پیشرفت علم با اختلاف میانگین 66/0، در اولویت دوم قرار گرفته‌است. کلمات کلیدی: نیاز، نیاز آموزشی، نیازسنجی آموزشی، تحلیل شغل، وضع موجود و وضع مطلوب، دیکوم.
    Abstract
    Abstract Need assessment is one of the most important concepts in social service education and planning. Educational needs assessment is recognition of requirements and difference between what is should be. This research is under taken on the subject of needs assessment for the position of nurses in Tehran central oil hospital using DACUM method . This is an applied research witch is aimed at identifying the training needs of the nurses. The importance of organizational education and its role in identifying educational aims is clear. It looks that the findings of this research can be useful for prioritization the educational needs of that hospital. The method of the needs assessment in this research is DACUM. At first step 12 professional nurses take part in a Two-day workshop. The duties and tasks identified and then at second step a questionnaire was made by researcher witch had 59 questions in 3 parts included: knowledge, skill and attitude and it had 2 levels: current situation and ideal situation. The subjects were 127 nurses. Finally by analysis all questionnaire and calculate the mean difference between the current situation and the desired situation, we get that all of the questions in questionnaire are educational needs and the nurses of that hospital needs more education about their knowledge, skills and attitude. It means that the findings are generalizable to the population. T-test for two independent samples was used too. Also according to the mean difference between current and ideal situation, the needs were prioritization