عنوان پایان‌نامه

نیاز سنجی آموزشی برنامه های آموزش خانواده برای اولیاء دانش آموزان ناحیه یک تبریز



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نیاز سنجی آموزشی برنامه های آموزش خانواده برای اولیاء دانش آموزان ناحیه یک تبریز" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59811
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    چکیده: پژوهش حاضر به منظور بررسی نیازهای آموزشی اولیاء شرکت‌کننده در برنامه¬های آموزش خانواده آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز انجام شد. روش تحقیق این پژوهش از نظر اجرا روش توصیفی، پیمایشی و از نظر نتایج یک تحقیق کاربردی است.جامع? آماری مورد مطالعه شامل والدین کلیه دانش‌آموزان ، هم¬چنین مدیران مدارس و مدرسان آموزش خانواده که در سال تحصیلی 92-91 در این ناحیه مشغول به تحصیل و کار بودند. در مورد والدین و مدیران به ترتیب 382 و 36 نفر به روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای و در مورد مدرسان آموزش خانواده تعداد 34 نفر به روش سرشماری انتخاب گردیدند. برای جمع¬آوری اطلاعات از سه پرسش¬نامه محقق ساخته به ترتیب (پرسش¬نامه والدین دانش‌آموزان ابتدایی 59 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ، پرسش¬نامه والدین دانش‌آموزان راهنمایی 55 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ و پرسش¬نامه والدین دانش‌آموزان متوسطه 62 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ) در یک مقیاس لیکرت پنج درجه¬ای (خیلی کم کم- متوسط- زیاد و خیلی زیاد) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط استاد راهنما و چهار نفر از اساتید دانشگاه تبریز تأیید و پایایی آن¬ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 980/0، 871/0 و 976/0 محاسبه شده است. برای رسیدن به اهداف تحقیق نه سؤال پژوهشی در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش¬های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانه و میانگین) و آمار استنباطی(آزمون t مستقل، واریانس یک راههAnova) و برای مقایسه¬های پسین از آزمون توکی، در نرم‌افزار spss استفاده گردید. نتایج به دست آمده از یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد که نیازهای بعد اخلاقی- مذهبی از نظر والدین، مدیران و مدرسان آموزش خانواده مهم¬ترین نیاز آموزشی اولیاء در برنامه¬های آموزش خانواده هستند. ابعاد اجتماعی- فرهنگی ، روان‌شناختی- تحصیلی، مسائل نوپدید و مسائل جسمی- بهداشتی در اولویت¬های بعدی نیازهای آموزشی والدین از دیدگاه خودشان قرار دارند. هم¬چنین نتایج این پژوهش نشان می¬دهد که به جز نیازهای بعد اخلاقی- مذهبی در اولویت‌بندی سایر ابعاد نیازها میان دیدگاه والدین ، مدیران و مدرسان آموزش خانواده تفاوت معناداری وجود دارد. سایر یافته‌های پژوهش نشان داد که میان نیازهای آموزشی والدین و متغیرهایی هم چون جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و شغل اولیاء تفاوت معنی¬داری وجود ندارد. به عبارت دیگر مهارت والدگری به دور از مشخصه‌های فردی اولیاء، مهارتی مورد نیاز برای تمامی والدین می‌باشد. یافته‌های پژوهش حکایت از اشتراک دیدگاه بیشتر میان مدیران و مدرسان آموزش خانواده در مورد نیازهای آموزشی اولیاء نسبت به این دو گروه با گروه نمونه والدین دارد. «مهارت¬های زندگی و نحو? آموزش آن به فرزندان» به عنوان نیاز آموزشی مشترک اولیا دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی و از دیدگاه تمامی گروه‌های نمونه حاضر در پژوهش مشخص گردیده است. کلیدواژه‌ها: نیازسنجی آموزشی، آموزش خانواده، مدرسان آموزش خانواده
    Abstract
    Abstract The present research was conducted in order to study the educational needs of the parents taking part in family education programs of Tabriz Zone 1 Education Office. The research method of the present study is descriptive-survey based, and it is an applied research in terms of its results.The population of the study included the parents of all students, school administrators and educators of family education programs in academic Year 91-92. Stratified random sampling procedures were used for selecting 382 parents and 26 school administrators. Thirty four educators of family education programs were also selected using census report procedures. To collect the data three researcher-made questionnaires in Lickert scale of 5 were prepared. Primary school learners' Parental questionnaire included 59 fixed answer questions and 1 open-ended question; the questionnaire for junior high school learners included 55 fixed answer questions and one open-ended question and the questionnaire for senior high school students included 62 fixed answer questions and one open-ended question. The face and content validity of the questionnaires was verified by the supervisor and four professors from Tabriz University, and their reliability in Cronbach Alpha was calculated to be 0.980, 0.871 and 0.976. To achieve research goals, 9 research questions were posed. To analyze the data the descriptive statistics procedures of frequency, median and mean and the inferential statistics of independent t-test, one-way-ANOVA of SPSS software was used. The results from the study indicate that the most important educational needs of the parents in family education programs in the view of parents, administrators and educators are religious-moral needs. Cultural-social, educational-psychological, emergent issues and hygienic-physical dimensions were respectively the parents' next educational needs. The results also indicated that in the hierarchy of the other dimensions, except for religious-moral dimensions, there was a significant difference of idea among the parents, administrators and educators of family education programs. The other results of the present study indicated that there is no significant difference between the educational needs of the parents and variables like sex, age, educational level, and the parents' job. In other words, the skill of parenting is a needed skill for all parents along with the parents' personal characteristics. The research findings indicate the common view of the administrators and educators of family education programs in terms of the educational needs of the parents in comparison with the sample group of parents. "Life skills and the method of teaching them to children" were delineated as the common educational needs of the parents at all educational levels in the view of all sample groups of the study. Key words: Educational need assessment, Family education, family educators