عنوان پایاننامه
ویژگی تصویری زبان نزد گادامر
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64490;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 3095،
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- بشری مهرمحمدی
- استاد راهنما
- سیدمحمدرضا حسینی بهشتی
- چکیده
- این پایان نامه پژوهشی است درباره ی زبان و ارتباط آن با جهانی که تجربه می کنیم. گادامر در هرمنوتیک فلسفی خود از اهمیت بنیادین زبان در جهان داری ما سخن می گوید. برخی از مسائل مهم مطرح شده در این پژوهش از این دست هستند که آیا زبان پس از تجربه ی جهانی که خارج از زبان وجود دارد می آید یا خود جهان از طریق زبان ممکن می شود؟ آیا زبان ابزار صرف برقراری ارتباط است یا بسیار فراتر از این که ابزاری صرف باشد، چیزی است که هرگونه فهم ما از جهان به آن متکی است؟ آیا زبان نظامی از نشانه های به دقت تعریف شده است که به وسیله ی آن به اشیا و موضوعاتی که پیشاپیش درک شده اند اشاره می کنیم یا تلقی زبان هم چون نظامی از نشانه ها ما را وادار به اخذ نتایجی می کند که از منظر هرمنوتیک فلسفی قابل قبول نیستند؟ گادامر از دیدگاهی درباره ی زبان دفاع می کند که معتقد است زبان تجربه جهان را ممکن می سازد و جهانی خارج از زبان وجود ندارد. فصل اول به بحث گادامر راجع به رساله ی کراتیلوس افلاطون می پردازد و نشان می دهد که آنچه گادامر در کراتیلوس به پرسش می کشد نه نظریات مطرح شده در آن رساله بلکه پیش فرضی است که همه در آن مشترک هستند. در فصل دوم تمرکز بر نظریات گادامر است. در این فصل با طرح تمایز میان نشانه و تصویر و با توضیح نحوه ی ارجاع و دلالت خاص هر یک بر محتوایی که بدان اشاره می کنند به بیان این نکته ی بسیار مهم پرداخته شده که زبان نزد گادامر چیزی شبیه تصویر است و نه نشانه، چرا که هم چون تصویر به چیزی اشاره می کند که با خود زبان ظاهر می شود. در فصل سوم با توجه به نتایج به دست آمده در فصول قبلی، از ذات استعاری زبان سخن به میان آمده است و ویژگی تصویری زبان روشن تر گشته است. کلید واژه ها: گادامر، زبان، نظریه ی تصویری زبان، استعاره
- Abstract
- This thesis is a study on language and it’s relation to what we experience as our world from Gadamer’s perspective.In his philosophical hermeneutics, Gadamer discusses the paramount importance of the language in (human world) having any world. The following questions among others are addressed in his philosophical inquiries: - Does language come in after experiencing the world that exists outside language or does the world itself become possible through language? - Is language a mere tool of communication or far more than being a tool, it is what any understanding of the world is dependent on? - Is language by nature a system of signs by which we point to things and issues understood and grasped beforehand or regarding language as a system of signs indicating things by contract leads us to conclusions not acceptable from hermeneutical point of view, as they take for granted presuppositions that cannot be defended hermeneutically speaking? Gadamerbelieves that language is what makes the experience of the world possible, i.e. there is no world outside language. The present studybegins with withGadamer’s discussion on how Plato in his Cratylus presupposes that world does not have any linguistic constitution and how it can be perceived without the help of language.We have suggested that what Gadamer questions is not this or that theory of language mentioned in Cratylus. Gadamer’s discussion addresses their shared ground. The next chapter concentrates on Gadamer’s own views aboutthe role of language in our world and in our experience and how our world is linguistically constituted. By mentioning the difference between a sign and a picture and how they refer to what they refer, we havepointed out that for Gadamer language is more like a picture and not like a sign, as it presents things by itself and not by pointing to something outside itself. In the final part,following the previously reached conclusionswe have discussed the metaphoric nature of language elaborating what language as a picture for Gadamer means.