عنوان پایان‌نامه

بررسی اهداف کلی اخلاقی مصوب آموزش و پرورش و به کارگیری آنها در کتاب های درسی ( قران ، هدیه های آسمانی ، تعلیمات اجتماعی و فارسی ) دوره ابتدایی




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41811;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1442ع
    تاریخ دفاع
    ۱۴ تیر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    محمدرضا شرفی جم

    چکیده این پژوهش با هدف شناسایی میزان به کارگیری مؤلفه های اهداف اخلاقی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در محتوای کتاب های درسی(قرآن، هدیه های آسمان، فارسی بخوانیم و تعلیمات اجتماعی) دوره ابتدایی انجام گرفته است. تحقیق از نوع کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها توصیفی می باشد که با روش تحلیل محتوا داده های آن جمع آوری شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که مؤلفه های 21 گانه اهداف اخلاقی به طور یکسان در کتاب های درسی مورد پژوهش به کار گرفته نشده اند و تفاوت قابل ملاحظه ای در فراوانی آن ها مشاهده شد به طوری که این تفاوت طیفی از1 تا 553 فراوانی را شامل شده است. همچنین مقایسه کتاب ها با توجه به حجم آنها نیز نشان داد که میزان به کارگیری این مؤلفه ها با توجه به حجم کتاب ها نیست به طوری که با توجه به حجم کتاب ها، کتاب فارسی بخوانیم پنجم، در حد انتظار و کتاب های قرآن اول، هدیه های آسمان دوم، هدیه های آسمان سوم، هدیه های آسمان چهارم، هدیه های آسمان پنجم، فارسی اول، فارسی دوم و فارسی سوم بیشتر از حد انتظار و بقیه کمتر از حد انتظار به مقوله اخلاق پرداخته اند. کلید واژه ها: دوره ابتدایی- اهداف آموزش و پرورش – تربیت اخلاقی- کتاب درسی- اهداف اخلاقی- تحلیل محتوا
    Abstract
    Abstract This study has been done to identified the amount of components, using the Supreme Council approved the ethical Aims of education content in primary school books (Quran, Hadyhaye Asman, Farsi behkanim and Talimat Ejtemae). Type of research is applied research and regarding how to collect data that is descriptive analysis method, the content data is collected. Results that represent the branches of the 21 components equally moral Aims in the course books to study the differences are not significant and they were observed in abundance so that the difference spectrum from 1 to 553, including many of is. Also compared with the volume of books they also showed that the deployment of these components with the volume of books is so that the volume of books, books farsi behkanim Fifth, the expected limit and the first book of the Quran, Hadyhaye Asman II, Hadyhaye Asman III, Hadyhaye Asman fourth, fifth Hadyhaye Asman, the first Farsi behkanim, Farsi behkanim II, Farsi behkanim III more than expected and others less than expected to have paid ethics categories. Key words: primary - Aims of education - moral education - textbook - moral Aims - Content analysis