عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین استراتژیک تنوع با عملکرد و ریسک شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ با در نظر گرفتن متغیرهای تعدیل کننده اندازه و نسبت دهی




    رشته تحصیلی
    مدیریت مالی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61749
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    رضا راعی

    چکیده تنوع شرکت، پدیده ای است که در ادبیات مدیریت استراتژیک به آن توجه شده است. تنوع یکی از روشهای قابل توجهی است که شرکت ها از آن استفاده میکنند تا رقابت خود را حفظ کرده و قابلیت سوددهی را افزایش دهند. رابطه بین استراتژی تنوع و عملکرد همواره یکی از تحقیقات مورد توجه در ادبیات مدیریت استراتژیک بوده است. از دهه 1970 میلادی تاکنون نیز تحقیقات بسیاری در این حوزه انجام شده است اما یافته ها متفاوت بوده است. تاثیر استراتژی تنوع بر کاهش ریسک شرکت نیز برای اولین بار توسط آمیهود و لو در سال 1981 مطرح شد. پس از آن نیز تحقیقات چندی در رابطه با انواع تنوع و ارتباط و اثرات آن بر انواع ریسک از جمله ریسک کل، سیستماتیک و غیرسیستماتیک انجام شده است. نتایج تحقیقاتی چون لئون و همکارش در سال 2012 در امریکا نشان می¬دهد که شرکت¬هایی که استراتژی تنوع را به کارگرفته¬اند عملکرد بهتر و ریسک کمتری نسبت به سایرین داشته اند. در این پژوهش رابطه بین استراتژی تنوع با عملکرد و ریسک شرکت با درنظرگرفتن متغیرهای تعدیل کننده اندازه، نسبت بدهی و رشد فروش بررسی گردید. دوره مورد پژوهش یک دوره زمانی شش ساله بر اساس صورت‌های مالی سال‌های 1386 تا 1390 می¬باشد. نمونه آماری متشکل از 63 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می¬باشد که به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده-اند.در راستای هدف پژوهش دو فرضیه تدوین شده است. همانطور که نتایج آزمون‌های آماری نشان می‌دهد در فرضیه اول رابطه آماری معناداری بین تنوع با عملکرد شرکت وجود ندارد. همچنین نتایج حاکی از تاثیر نداشتن مشخصه های شرکت چون اندازه، نسبت بدهی و رشد فروش بر رابطه تنوع با عملکرد آن می¬باشد. در فرضیه دوم که رابطه بین استراتژی تنوع با ریسک شرکت بررسی گردید رابطه آماری معناداری بین تنوع با ریسک شرکت یافت نشد. به علاوه نتایج نشان از تاثیر منفی و عدم تاثیر نسبت بدهی و اندازه شرکت بر رابطه بین تنوع با ریسک آن دارد. واژه‌های کلیدی: استراتژی تنوع، عملکرد، ریسک، اندازه، نسبت بدهی، رشد فروش.