شناسایی عوامل موثر بر توسعه خدمت جدید در حوزه کسب و کارهای مشاورین املاک تهران (مورد مطالعه: شرکتهای دلتا، راگا، شار و بزرگ ولیعصر)
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 478;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60277
- تاریخ دفاع
- ۰۹ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سیامک باران دوست
- استاد راهنما
- علی داوری
- چکیده
- در طول دو دهه گذشته، اقتصاد کشورهای توسعه یافته از تولید محور بودن به سمت خدمت محور بودن تغییر جهت داده اند (Ostrom et al, 2010). به علت رقابت شدید، بسیاری از شرکت ها به توسعه خدمات جدید کمک کردند. بنابراین، NSD به رقابتی مهم در بسیاری از شرکت ها شده است (Johnson et al 2000). توسعه خدمت جدید به عنوان ارائه خدمتی تعریف میشود که پیش از این در دسترس مشتریان نبوده است و ماحصل ایجاد تغییراتی رادیکالی در یک خدمت و یا فرآیند ارائه آن خدمت و نیز ارتقای تدریجی یک خدمت موجود و یا فرآیند آن است بطوریکه مشتری آن را جدید بداند (Johnson et al., 2000). با توجه به اهمیت موضوع در این پژوهش سعی شد تا عوامل موثر بر توسعه خدمت جدید در کسب و کارهای مشاورین املاک شناسایی شود . در این پژوهش از مدل جانسون و همکاران (2000) به عنوان مدل پایه ای برای تحقیق استفاده شد. این تحقیق به روش کمی صورت گرفت و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری داده های تحقیق استفاده شد. جامعه آماری در تحقیق حاضر شامل مشاوران مجرب، سرپرستان رنج ها و مدیران بنگاه های معاملات ملکی انتخاب شدند (200 نفر). از میان افراد جامعه آماری پژوهش، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده، 86 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. پرسشنامه پژوهش با استفاده از 7 مدل توسعه خدمت جدید مطالعات قبلی بر مبنای مدل جانسون (2000) طراحی شد. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیه ها به کمک نرم افزارهای Spss 20و Smart PLS 2 انجام پذیرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که عوامل موثر بر توسعه خدمت جدید در کسب و کارهای مشاورین املاک دارای چهار بعد اصلی طراحی، تحلیل، توسعه و پرتاب کامل می باشد که در مجموع دارای دوازده شاخص می باشد. واژگان کلیدی: توسعه خدمت جدید، مدل های توسعه خدمت جدید، نوآوری خدمت، کسب و کارهای مشاورین املاک
- Abstract
- During the past two decades, the advanced economies of the world were shifted from being production-oriented to service-oriented and such alterations caused that the contribution of services from gross production be more than 70. The intense competition among service businesses has caused that new service development (NSD) be considered as a matter of importance as a fundamental solution for getting a competitive privilege and the more contribution in services market. Researches on NSD have rapidly accelerated during the past decade. The main purpose of this paper is recognizing factors contributing on NSD in businesses relating to real estate agencies according to the model presented by Johnson et al (2000). This model is composed of four main stages including service design, analysis, development and full launch and 12 indices. This research is of an applied nature with respect to the objective as well as of a quantitative nature. Our findings indicated that the factors contributing on NSD in businesses of real estate agencies according to the model presented by Johnson et al (2000) have four main stages including design, analysis, development and full launch. Keywords: New service, new service development (NSD), new service development aspects, model presented by Johnson et al (2000), businesses of real estate agencies.