عنوان پایان‌نامه

هیچ در اندیشه های هایدگر



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "هیچ در اندیشه های هایدگر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 2074،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62738
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    محمدرضا ریخته گران

    یکی از نشانه‌های مصداقیِ اهمیت فوق‌العاده‌ی درسگفتار «متافیزیک چیست؟» که در سال 1929 و به مناسبت جانشینیِ ادموند هوسرل در دانشگاه فرایبورگ آلمان ایراد شد، آنست که هایدگر حدود چهارده سال پس از آن و در سال 1943 برای این درسگفتار یک پسگفتار، و بیست سال بعد یعنی در سال 1949 یک درآمد می‌نویسد. این امر قطع به یقین به معنای اهمیت این درسگفتار برای خود هایدگر است و نشان از آن دارد که مضامین آن در تفکر او جایگاه ویژه‌ای دارد. پرسشِ «متافیزیک چیست؟» از متافیزیکی که در پیِ بازنمود موجود بما هو موجود بود در می‌گذرد و به ساحتِ چیرگی بر متافیزیک وارد می‌شود. و اینهمه را به لطفِ طرحِ پرسشی می‌کند که هیچ‌گاه پیش از این مسأله نبوده است: هیچ. پرسشی که نه تنها تمامِ دایره‌ی متافیزیک را در برمی‌گیرد، بلکه انسان (دازاین) خود را ناگهان در متنِ پرسش می‌یابد. درسگفتارِ متافیزیک چیست؟ به طریقِ فتحِ باب یک پرسشِ عمیقِ متافیزیکی و بحث پیرامونِ دازاینِ علمی، در راهِ این تفکر گام نهاده است که اساساً دازاین بر چه بنیان دارد؟ متا-فیزیک به چه معناست؟ و این همه به لطفِ پرسش از هیچ برانگیخته شد. در این نوشته تلاش می‌شود تا در پرتوی هستی و زمان، درسگفتارِ متافیزیک چیست؟ گام به گام بررسی شود.
    Abstract
    ندارد