تبیین پد یده خرید ناگهانی پوشاک در میان جوانان شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61520
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- امیرحسین قادری عابد
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- خرید ناگهانی یکی از مهمترین جنبه¬های رفتار مصرف¬کننده بوده و به خرید¬هایی گفته می¬شود که هیچ قصد و برنامه قبلی برای آن وجود نداشته و در یک فرآیند تصمیم¬گیری سریع و ناشی از هیجان و انگیزه شکل می¬گیرد. رفتار خرید ناگهانی برای چندین سال متمادی به عنوان معمایی در بازاریابی شناخته می¬شد و از آن در ادبیات رشته بازاریابی به عنوان نیمه تاریک رفتار مصرف¬کننده یاد می¬شود. از این رو محققان بسیاری درصدد توضیح و تبیین این پدیده برآمده¬اند اما علیرغم اقبال زیاد محققان خارجی به موضوع خرید ناگهانی، این موضوع از نظر محققان ایرانی پنهان مانده است و پژوهش¬های بسیار اندکی به تبیین آن در میان مصرف¬کنندگان ایرانی پرداخته¬اند. پژوهش حاضر قصد داشت تا با در نظر گرفتن جوانان به عنوان جامعه¬ای که خرید ناگهانی در میان آنان بیشتر رخ می¬دهد و همچنین در نظر گرفتن پوشاک به عنوان یکی از طبقات کالایی که بیشترین حجم خرید ناگهانی در مورد آن انجام می¬شود تبیین جامع¬تر و دقیق¬تری از این پدیده به دست دهد. از آن جا که پدیده خرید ناگهانی بیشتر با احساسات ناخودآگاه ارتباط دارد و همچنین پدیده پیچیده¬ای به شمار می-رود به نظر می¬رسید که استفاده از روش¬های کیفی برای تبیین آن مناسب¬تر باشد لذا در این تحقیق با بهره¬گیری از روش کیفی نظریه برخاسته از داده¬ها و استفاده از مصاحبه¬های نیمه¬ساختاریافته تلاش شد تا درک عمیق¬تری نسبت به پدیده خرید ناگهانی به دست آید. نتایج حاصل از کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد که تحریک¬پذیری، عدم عادت به برنامه¬ریزی، استقلال فکری، تنوعگرایی، حالات روحی، همراهی دیگران در زمان خرید، داشتن وقت آزاد، شرایط فروشگاه، خرید برای دیگران و موقعیت خرید، شرایط علّی، عوامل ترغیبکننده و یا الزامآور برای ایجاد تمایل به خرید ناگهانی پوشاک هستند. اینها عواملی درونی یا بیرونی هستند که سبب می¬شوند، یک فرد اساساً نسبت به خرید ناگهانی یک پوشاک متمایل شود، صرفنظر از اینکه آن را خریداری می¬کند یا نمی¬کند. یافته¬ها نشان داد که مهمترین و مرکزی¬ترین رکن در فرایند خرید ناگهانی، تمایل به خرید ناگهانی است. منظور از تمایل، همان شوق و کششی است که نسبت به خرید یک پوشاک در فرد ایجاد می¬شود. بنابراین تمایل به خرید ناگهانی به عنوان پدید? محوری مدل انتخاب گردید. شرایط زمینهای، سوق¬دهنده¬های خاص و تغییرپذیری هستند که در مورد یک یا چند خرید ناگهانی خاص، فرد را به سمت کنش¬های احساسی یا عقلانی و در نهایت، خرید یا عدم خرید هدایت می¬کنند. این شرایط می¬تواند در یک خرید ناگهانی وجود داشته و در خرید ناگهانی دیگری، وجود نداشته باشد. نظر دیگران، مقدار پول همراه، فروشنده، کیفیت پوشاک، قیمت و تخفیف از جمله شرایط زمینه¬ای موثر بر خرید ناگهانی شناخته شدند. بر خلاف شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر عبارتاند از سوق¬دهنده¬هایی که تأثیر پایدارتری بر خریدهای ناگهانی دارند و معمولاً سای? تأثیر آن¬ها بر تمامی خریدهای ناگهانی یک فرد سنگینی می¬کند. این شرایط شامل توان مالی، فشار اجتماعی، ریسک¬پذیری، استقلال اقتصادی و فرهنگ می¬شوند. در بعد اقدامات و راهبردها، کنشها و فعالیتهای اصلی که پس از ایجاد تمایل به خرید ناگهانی رخ می¬دهد مورد اشاره قرار گرفت. بعد از وقوع تمایل به خرید ناگهانی یک لباس، خریدار به ارزیابی گزین? مورد نظر می¬پردازد. این ارزیابی می¬تواند دقیق و عقلانی باشد و یا ظاهری و احساسی انجام شود. پس از ارزیابی گزینه (چه ارزیابی عقلانی باشد و چه احساسی)، شرایط به نحوی رقم می¬خورد که خرید در عمل انجام می¬شود یا به علت یا علل خاصی، خرید انجام نمی¬شود. البته در برخی موارد، خرید به طور کامل ملغی نمی¬شود و خریدار آن را به زمان دیگری موکول می-کند. در نهایت و در بعد پیامدها، نتایج و پیامدهای مورد انتظار از رفتار خرید ناگهانی مورد توجه قرار گرفت. پیامدهای شناختی، احساسی و رفتاری که در نتیج? وقوع یا عدم وقوع خرید ناگهانی، رخ می¬دهند.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد.