جایگاه فقهی حقوقی فرزند آوریدر قلمرونکاح
- رشته تحصیلی
- فقه و مبانی حقو ق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1767ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42421
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- احمد مرتاضی زنجناب
- چکیده
- فرزندآوری در نظام خانواده از چالشهای جدی زوجین در عصر کنونی است. اینکه فرزندآوری جزو ماهیت شرعی و مقتضای ذات عقد نکاح محسوب نمیشود هیچ اختلاف عقیده ای میان فقیهان امامیه وجود ندارد لیکن در رابطه با اقتضای اطلاق آن، دیدگاههای فقیهان متفاوت است. بطور مثال شهیدثانی در کتاب مسالک الأفهام، فرزندآوری را جزو مقتضای اطلاق عقد نکاح تلقی کرده اما این حق را فقط به زن اختصاص داده است. برخی از فقهای معاصر نیز فرزندآوری را جزو مقتضای اطلاق عقد نکاح دانسته اما این حق در نظر آنان فقط به مرد اختصاص دارد. و از نظر برخی دیگر، فرزندآوری گرچه جزو مقتضای اطلاق عقد نکاح به شمار آمده است اما آنان این حق را هم از آنِ مرد و هم از آنِ زن، دانسته اند. نظر دیگر در این خصوص این است که فرزندآوری از مقتضای اطلاق عقد ازدواج به شمار نمی آید و تنها راه پشتوانه ی قانونی طرح دعوای قضایی در این خصوص این است که فرزندآوری در ضمن عقد نکاح یا بر اساس تبانی عقد بر پایه آن به یک ضمانت الزامآور تبدیل گردد. نوشتار حاضر با مطالعه ی تحلیلی به بررسی دلایل آراء یاد شده می پردازد و در نهایتٌٌٌْ با رهیافت فقهی، اتقان دیدگاه چهارم را اثبات و برای پیشگیری از تبعات احتمالی ناشی از نظریه ی برگزیده (کاهش یا زوال نسلها) ، راهکارهایی را ارائه میدهد. و پیش بینی ماده ی قانونی مصرّح را در حقوق موضوعه پیشنهاد مینماید.
- Abstract
- Having child in family system is a serious challenge in the current technological era. There are different points from jurists about this issue: 1)Having child is a part of absolute appropriateness of marriage contract but this right is only dedicated to woman. 2)Having child is a part of absolute appropriateness of marriage contract but this right is only dedicated to man. 3Having child is a part of absolute appropriateness of marriage contract but this right is only dedicated to man and woman. 4) Having child is not as a religious identity and a part of absolute appropriateness of marriage contract. The only way of lawful back up for compliant about intentional preventing from pairs is that having child within marriage contract or according to agreement of contract based on having child will change to a binding guaranty. This paper try to search the presented reasons of each points by analytic study and finally to prove the correctness of third point. And present some precedures for preventing from consequences ( reduction or destruction of moslemes generation ) arised from selected point. And suggest the existence of explicit rule among other rules.