عنوان پایاننامه
بررسی آمادگی جهت توسعه بانکداری همراه در ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62776
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- سعید عطائی گرمی
- استاد راهنما
- نسترن حاجی حیدری
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل آمادگی جهت توسعه بانکداری همراه، تعیین اهمیت نسبی عوامل شناسایی شده و سنجش وضعیت آمادگی در کشور بر اساس عوامل شناسایی شده است. بدین منظور، جهت شناسایی عوامل از روش فراترکیب استفاده شد که از بین 144 مقاله اولیه و 28 مقاله نهایی، 19 عامل شناسایی شدند که در چهار گروه قرار گرفتند: آمادگی سازمانی، آمادگی صنعت، آمادگی محیط کلان و خصوصیات نوآوری. سپس جهت تعیین اهمیت نسبی عوامل، از روش فرایند تحلیل سلسه مراتبی فازی استفاده شد که براساس نتایج به دست آمده از تحلیل پرسشنامه های 20 خبره، «آمادگی صنعت» با اهمیت ترین عامل شناسایی شد. در بُعد آمادگی سازمانی، «استراتژی» به عنوان مهم ترین زیرعامل، در بُعد آمادگی صنعت، «مشتریان» به عنوان مهم ترین زیرعامل، در بُعد آمادگی محیط کلان، «زیرساخت فناوری اطلاعات» به عنوان مهم ترین زیرعامل و در بُعد خصوصیات نوآوری، «مزیت نسبی نوآوری» به عنوان مهم ترین زیرعامل شناسایی شد. جهت سنجش وضعیت آمادگی در کشور، از آزمون میانگین استفاده شد که براساس نتایج به دست آمده از تحلیل پرسشنامه های تکمیل شده توسط مدیران، وضعیت آمادگی در هریک از 19 زیرعامل شناسایی شده، سنجیده شد. در نهایت با تلفیق یافته های پژوهش، ماتریسی تحت عنوان ماتریس اهمیت-عملکرد ارائه شد که براساس آن، پیشنهادهای اجرایی به مدیران ارائه گشت. پژوهش حاضر، بینشی کلی برای مدیران جهت توسعه بانکداری همراه و اتخاذ تصمیمات در این زمینه، فراهم می کند.
- Abstract
- This study aims to identify readiness factors of mobile banking development, determine the relative importance of identified factors, and evaluate the readiness level in the country based on identified factors. For this purpose, in order to identify factors, through Meta Synthesis method 19 factors were identified from 28 filtered articles among primary 144 articles. These factors classified in four categories; organizational readiness, industry readiness, macro-environment readiness, and innovation characteristics. In the next step, relative importance of identified factors were determined through Fuzzy AHP method. Data were collected from 20 experts of banking industry whom were in sections associated to mobile banking. As a result, industry readiness recognized as the most important factor. Strategy identified as the most important sub-factor in organizational readiness, customers identified as the most important sub-factor in industry readiness, IT infrastructures identified as the most important sub-factor in macro-environment readiness, and innovation’s relative advantage identified as the most important sub-factor in innovation characteristics. In the following, readiness level of mobile banking development in the country were evaluated through T-Student method. Data were collected from 34 experts of banking industry through questionnaire. Eventually, by putting the results together, importance-performance matrix were presented to prepare a general insight of mobile banking development for decision makers.