عنوان پایان‌نامه

بررسی فقهی - حقوقی اعمال منافی عفت عمومی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی فقهی - حقوقی اعمال منافی عفت عمومی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2149ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59240
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    حامد رحمانی
    استاد راهنما
    احمد باقری

    واژه ی «عفّت» در فقه به عنوان یکی از شرایط «احصان» در بحث قذف به کار رفته است و فقها «غیر عفیف» را به معنای متظاهر به زنا یا لواط یا بعضاً به معنای متظاهر به فسق دانسته اند. با این وجود در مورد شمول عنوان «اعمال منافی عفّت عمومی» نسبت به اعمال و رفتارهایی که دو جنس مخالف و فاقد علقه ی زوجیّت در انظار دیگران انجام می دهند، و نیز اعمال و رفتارهای غیرجنسی مخالف با نظم و اخلاق عمومی جامعه، تردید وجود دارد. از این رو، و به ویژه به این دلیل که این عنوان، موضوع بسیاری از احکام تکلیفی در فقه و دستاویزی برای جرم انگاری و محدود کردن اعمال و رفتارهای شهروندان قرار گرفته است، تلاش برای ارائه ی مفهوم و معیاری دقیق و یکسان از عفّت عمومی و یافتن پاسخ این سؤال که «تحریم اعمال منافی عفّت عمومی بر چه مبانی استوار است؟ و معیار تشخیص این اعمال چیست؟»، ضروری است و موضوع اصلی این پژوهش را تشکیل می¬دهد. در نتیجه ی این تلاش و با واکاوی معانی مختلف لغوی و اصطلاحی «عفّت»، روشن شد که اعمال منافی عفّت عمومی به مجموعه ای از اعمال ناروای جنسی و غیرجنسی که در حضور دیگران انجام شود و احساسات عمومی را جریحه دار نماید، اطلاق می شود. مبانی تحریم این گونه اعمال را آیات فراوانی از قرآن کریم و روایات تشکیل می دهد. در این زمینه به آیاتی از جمله آیات آغازین سوره ی نور و مؤمنون که ناظر بر حرمت روابط نامشروع جنسی منتهی به آمیزش یا کمتر از آن هستند، و نیز آیات 30 و 31 سوره ی نور که بر حرمت نگاه به نامحرم و نیز پوشش نامناسب دلالت دارند، و آیات 148 سوره ی نساء و 23 سوره ی نور که بر لزوم رعایت عفّت بیان و پرهیز از دادن نسبت ناروا به دیگران تأکید کرده اند، و به آیه ی 19 سوره ی نور در مورد حرمت اشاعه ی فحشا، و آیه ی 273 سوره-ی بقره در مورد لزوم رعایت عفت در امور مالی، استناد شده است. بر مبنای همین آیات و روایات مربوط می توان گفت مهمترین ویژگی اعمال منافی عفّت عمومی، غیرشرعی بودن و تعارض با سلامت و پاکی اخلاقی جامعه است که معیار تشخیص این گونه اعمال را نیز تشکیل می دهد؛ هرچند این معیار از سوی قانون گذار جزایی کشور، به طور کامل رعایت نشده و مقنّن در مواردی بدون ارائه ی تعریف و ضابطه، به جرم انگاری در این زمینه پرداخته است. از این رو، و با توجه به یافته های پژوهش، پیشنهاد شده است مواد مرتبط در قوانین جزایی اصلاح، و مسیر برای مراعات کرامت و شرافت افراد، هموار گردد.
    Abstract
    “Decency” word has applied as one of the conditions of “Ihsan” in the discussion of “Qadhf” in jurisprudence and the jurists have known “non-virtuous” in pretentious meaning to adultery or pederasty or partly in pretentious meaning to debauchery. Yet, there is doubt about comprisal of subject “Acts Inconsistenting Public Decency” rather to acts and behaviors which two heterosexual and lack of couples relationship do in the eyes of others and also acts and asexual behaviors opposite with order and public morality of community. Hence, and Especially because this title is subject of most commands in jurisprudence and achievement for criminalization and limiting acts and citizens behaviors, effort for presenting concept and same and exact criterion from public decency and finding the answer of this question that “on what basis is based prohibition of the acts inconsistenting public decency?” and “what is the criterion of this acts?” is necessary and form the main subject of this research. In the result of this research and with searching different literal and lexical meaning of “Decency” illustrated that doing public chastity was applied to sets of sexual and asexual undue acts which do in the presence of others and hurt public feels. A lot of verses from Quran and traditions form Prohibition bases of these acts. In this field has referred to verses including beginning verses of Noor and Momenon sorah which is monitoring respect of sexual illicit relations that is ended up with intercourse or less than it, and also 30 and 31th verses of Noor sorah which denote to respect of looking to namahram and also inappropriate coverage, and also 148th verses of Nesa sorah and 23th verse Noor sorah which has emphasized on necessity of observance of statement chastity and avoid trumping up others and 19th verse Noor sorah about respect to spreading prostitution, and 273th verse of Baghare sorah about necessity of observing chastity in financial affairs. Base upon this verses and traditions can say that important characteristic of doing public unchastity is being unlawful and conflict with healthy and morality purity of community which form criterion of determining these acts, however this criterion has not been observed by criminal state legislature and legislature do criminalization in this field in some cases without presenting definition and criterion. Hence, and according to research findings, relevant materials in criminal reform laws have been suggested and paved the way for respecting the dignity and integrity of people. Key words Decency, Public decency, Chastity, Acts inconsistenting decency, Decency crimes.