بررسی نقش و تاثیر آموزش کارشناسان برنامه ریزی شهرداری در مدیریت کارآمد شهر ، مطالعه موردی : شهرداری اصفهان
- رشته تحصیلی
- مدیریت شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59817
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- الناز فیض شعار
- استاد راهنما
- بهناز امین زاده گوهرریزی
- چکیده
- مدیریت عبارت است از به کارگیری موثر منابع مادی و انسانی بر اساس یک خرده نظام ارزشی به وسیلهی برنامهریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات هدایت و کنترل برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده. در حقیقت این نیروی انسانی است که سازمان ها را به هدفشان میرساند. نتایج پژوهش¬ها در سراسر جهان نشان می¬دهند که توجه به آموزش و بهسازی نیروی انسانی، افزایش بهره¬وری را به دنبال دارد. شهرداری اصفهان دارای 14 منطقه و 8 معاونت میباشد که در هر یک از آنها سمتی با عنوان کارشناس برنامه ریزی شهرداری وجود دارد. با توجه به بررسیهای انجام گرفته مشخص شده است این کارشناسان بهرهوری مناسبی نداشتند. تحقیق حاضر، نشان میدهد کارشناسان این سمت، دارای تخصص مهندسی صنایع در گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستمها هستند که به نظر میرسد این تخصص متناسب با وظایف این کارشناسان نیست. لذا به دنبال این امر در تحقیق حاضر کارشناسان برنامهریزی معاونتهای 8 گانه و کارشناسان برنامهریزی و بودجه مناطق 14 گانه اصفهان به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدهاند تا الویتهای آموزشی آنان مشخص شود و مدل مورد استفاده برای نیازسنجی آموزشی آنان، نیازسنجی شغلی است زیرا در این رویکرد، تحلیل گر عملاً شغل تحت بررسی را به طور مستقیم مورد مطالعه قرار میدهد تا نیازمندی های شغل را بفهمد. در این راستا در تحقیق حاضر که از جمله پژوهشهای کاربردی تلقی میشود، سعی شده است با شیوه مورد کاوی و تحلیل محتوا و با استفاده از تکنیکهای دیکوم و پرسشنامه نیازسنجی شغلی صورت پذیرد و الویتهای آموزشی برای کارشناسان یادشده تعیین گردند. پس از انجام مراحل تحقیق حاضر، الویتهای آموزشی وظایف کلی و جزئی افراد مورد مطالعه مشخص شده است. علاوه بر آن، الویتهای آموزشی حوزههای دانشی مورد نیاز آنان در کنار مهارتها و نرمافزارهای مورد نیازشان به منظور انجام بهینه وظایف خود شناسایی و بر حسب اهمیت رتبهبندی شدند. سپس سعی شد مشخص شود کدام رشته¬های دانشگاهی می¬توانند دانش متناسب با وظایف کارشناسان برنامه¬ریزی و بودجه و حوزههای دانش مورد نیاز آنان را فراهم کنند. برای دستیابی به هدف یادشده با استفاده از نظر خبرگی، 7 رشته به عنوان گزینههای محتمل برای تصدی سمت فوق انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک توزیع پرسشنامه میان اساتید بنام و فارغالتحصیلان رشتههای نامبرده در سراسر کشور، میزان ارتباط و تناسب واحدهای آکادمیک هر رشته در مقطع کارشناسی ارشد با هر کدام از وظایف سمت یادشده مشخص شده و از این طریق رشتههای نامبرده بر اساس میزان فراهم نمودن دانش لازم برای وظایف این سمت رتبه بندی شده و رشتهای که بیشترین دانش را این وظایف، تولید میکند، مشخص شد. و سپس برنامه آموزشی متناسب با نیازسنجی انجام گرفته، برای دو سمت کارشناسان برنامه ریزی شهری و کارشناسان برنامه ریزی و بودجه تدوین گشت. کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی، آموزش، کارشناسان برنامه ریزی شهری
- Abstract
- Management is defined to implementation of material and human resources effectively on the basis of a worthiness subsystem by means of planning, organizing, mobilizing the resources and the facilities of direction and control for achieving its goals. In fact, organizations achieve to their goals by human force. The results of researches show that all over the world, consideration of training and reforming of human force boost efficiency. Esfahan municipality has 14 regions and 8 deputies that in each one of them, there is a post that is named the expert of the municipal planning. According to investigated scrutinies, these experts hasn’t had a good efficiency. The current research shows that the experts of those seats has the expertise of the industrial Engineering in the trend of planning and analysis systems that seems not to be appropriated to the duties of the experts. So, in the current research, the planning experts of 8 deputies and planning and budget experts of 14 regions of Esfahan has been chosen as case study to determine their educational priorities, and the used model for their educational need assessment is job need assessment, because in this approach, an analyst study the job directly to understand the job’s requirements. So, in the current research _that is considered as applied research_ it is tried to do the job need assessment by the method of case study and content analysis and using of dacum techniques and questionnaire and determine educational priorities for the experts. After the investigation, the educational priorities and general and partial duties of the persons of case study is determined. In addition, the educational priorities of their required knowledges and their required skills and softwares are assessed to do their duties well and are ranked according to their importance. Then it is tried to determine which academic field can provide the knowledge that is appropriate to the tasks of the planning and budget experts and their required knowledges. For achievement to that goal, 7 fields are chosen as possible options for the above, by using of experience. By distribution of questionare among famous professors and the graduates of the above fields, across the country, the rate of relationship and proportionality of academic course of every field in MA to each of that post’s tasks has been assessed and through that above fields have been ranked according to the amount of necessary knowledge providing for tasks of the post, and the field is specified that produce the most knowledge of those tasks. and then, the training program _that is appropriated to above need assessment_ is preparated for two posts of the experts of “urban planning” and “planning and budget”. Key word: human source management, education, planning experts