عنوان پایان‌نامه

شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موثر بر موفقیت توسعه خدمت جدید در موسسات آموزش عالی خصوصی ایران ( مطالعه موردی موسسات آموزش عالی آزاد تهران)




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 503;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61011
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲

    در بازار پویا و پرتلاطم کنونی، عرضه‌ی کالاها و خدمات جدید برای موفقیت در بازار و حتی بقا در بازار به صورت یک پیش فرض درآمده است، مبحث «توسعه محصول و خدمت جدید» به کسب‌وکارها یاری می‌رساند تا شانس موفقیت محصول یا خدمت جدید خود را بیشنیه نمایند. فرآیند توسعه خدمت جدید در بازار پر رقابتی مانند بازار آموزش از اهمیت دو چندانی برخوردار است، از این رو شناسایی عوامل کلیدی موثر بر موفقیت فرآیند توسعه خدمت جدید آموزشی برای موسسات آموزشی بسیار حیاتی می‌باشد، و به کار بستن این عوامل شانس موفقیت خدمت جدید را در بازار چند برابر می‌کند. این پایان‌نامه کوشیده است با شناسایی عوامل موثر بر فرآیند توسعه خدمت جدید آموزشی در موسسات آموزش عالی آزاد، دسته‌بندی از این عوامل ارائه دهد که کدام عوامل جزو عوامل کلیدی هستند، کدام عوامل در عین اهمیت کاربرد کم تری در دنیای واقعی دارند، کدام عوامل بااهمیت پایین تر کاربرد بالاتری در دنیای واقعی دارند. مشابه این پژوهش در حوزه آموزش در داخل کشور تا کنون صورت نگرفته است و نتایج آن می‌تواند برای موسسات آموزشی خصوصی کارساز باشد. این پژوهش بر اساس مدل فرآیند توسعه خدمت جدید آقای جانسون صورت گرفته است، که فرآیند توسعه خدمت جدید را در چهار مرحله‌ی طراحی، تحلیل، توسعه و راه‌اندازی نهایی تبیین می‌کند، این پژوهش در نتایج خود علاوه بر تأیید این مراحل مدل فرآیندی کامل‌تری در خصوص فرآیند توسعه جدید در موسسات آموزشی خصوصی ارائه می‌نماید. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته استفاده شده است و موسسات آموزش عالی آزاد شهر تهران را مورد مطالعه قرار داده است، این پژوهش در دو بعد کیفی و کمی مدیران و روسای این موسسات را مورد پرسش قرار داده است، در قسمت کیفی از روش کد گذاری باز، و در قسمت کمی از تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از روش PLS برای تبیین عوامل موثر بر فرآیند توسعه خدمت جدید استفاده شده است. در قسمت کیفی با دوازده نفر از خبرگان بازار آموزش که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند مصاحبه شده است، و در قسمت کمی هشتاد نفر از اعضای هیات مدیره موسسات آموزش عالی آزاد که به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند مورد پرسش قرار گرفته‌اند. در نتیجه این پژوهش بیست و یک عامل به عنوان عامل کلیدی موثر بر موفقیت فرآیند توسعه خدمت جدید در موسسات آموزش عالی به دست آمده است، همچنین تبیین مرحله‌ی مجزای بازاریابی و تبلیغات در فرآیند توسعه خدمت جدید آموزشی از خروجی‌های متمایز این پژوهش می‌باشد. در پایان پژوهش بیست عاملی که در عین اهمیت در موسسات آموزشی کم تر به کار گرفته می‌شود جهت پیاده‌سازی در فرآیند توسعه خدمت جدید در موسسات آموزش عالی پیشنهاد شده است. کلمات کلیدی: توسعه خدمت جدید، خدمت جدید، موسسات آموزش عالی آزاد، عوامل کلیدی موفقیت
    Abstract
    In the current dynamic and turbulent market, supplying new goods and services to market is an essential and vital prerequisite for being successful and even survive in the market. The issue of “new service development” helps the institutions as a process which maximizes the success of their new product or service. New service development process occupies a very important status in such a competitive market as the education market. Hence, the identification of key factors influencing the success of the new service development process is critical to educational institutions and applying these factors will multiply the chances of success of the new service in the market. This thesis has attempted to identify factors affecting the development of new educational service in higher education institutions and then offers an assortment of these factors that species which of them are key factors, which of them are also important factors but are used less in the real world and which of them are factors that are less important but have more applications in real-world. Similar research has not been done so far in the field of education in Iran and the results can be useful for private institutions. This research has been conducted in accordance with the new service development process model by Johnson which specifies the new service development process in the four stages of designing, analyzing, development and final launch. Having confirmed these stages, this research presents a more complete process model on new development process in private educational institutions. Mixed methods research has been used in this research and has examined the higher education institutions of Tehran. This research has asked, qualitatively and quantitatively, managers and headmasters of these institutions. Open coding was used at the qualitative section and factor analysis was used at the quantitative section through applying PLS in order to specify the effective factors on new service development process. Using purposive sampling, we interviewed 12 experts in education market at the qualitative section. Furthermore and using a random sampling, 80 members of Board of higher education institutions were questioned. This research concluded that there are at least 21 key factors which affect the success of new service development process in higher education institutions. Besides, specifying the separate stage of marketing and advertisement in new educational service development process are two distinguishing output of this study. Finally and at the end of this study, 21 important factors that are used less at educational institutions are suggested to be incorporated in new service development process in higher education institutions. Keyword: new service development, new service, key success factor, higher education institution