بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوریهای کسب و کار الکترونیکی در شرکتهای نوپای مبتنی بر فناوریهای نوین
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- فناوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 462;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59527
- تاریخ دفاع
- ۰۶ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- مناسادات مظفری
- استاد راهنما
- سیدرضا حجازی
- چکیده
- شرکت های بزرگ و کوچک در سراسر دنیا از اینترنت و فناوری های کسب و کار الکترونیکی برای انجام تجارت بهره می برند. کسب و کار الکترونیک عبارتست از کاربردی کردن کلیه سیستمهای اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار. امروزه این فرآیندها با استفاده از تکنولوژیهای مبتنی بر وب توسعه مییابند. کسب و کار الکترونیکی در یک تعریف ساده واژهای به معنی انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهای مرتبط است. تجارت الکترونیک از این دست دارای مفهومی کوچکتر و محدودتر نسبت به کسب و کار الکترونیکی است. در تجارت الکترونیک حتماً باید بین دو طرف پول رد و بدل شود ( تا به مفهوم تجارت برسیم ) ولی در کسب و کار الکترونیک لازم نیست پولی مبادله گردد. به عنوان مثال دادگاهی که در آن محاکمه از طریق فضای اینترنتی انجام میگردد کسب و کار الکترونیک محسوب میشود. برخی نیز کسب و کار الکترونیک را ترکیبی از تجارت الکترونیک، هوشمندی شرکتها، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تامین و برنامه ریزی منابع شرکت میدانند. با توجه به اهمیت فناوری های کسب و کار الکترونیکی در بهبود عملکرد و کاهش هزینه های کسب و کارهای نوپا در این تحقیق بدنبال بررسی عوامل موثر بر پذیریش فناوری های کسب و کار الکترونیکی در شرکت های نوپای مبتنی بر فناوری های نوین هستیم. به منظور دستیابی به این هدف با تدوین ابزار اندازه¬گیری به مشاهده متغیرهای کمی پرداخته شد. همچنین متدولوژی تحقیق از نوع مدل معادلات ساختاری است که یکی از انواع روش های تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) و از نوع همبستگی است. نتایج نشان می دهند عوامل: منافع ادراک شده، مزیت نسبی، سازگاری، حمایت مدیریت، شایستگی های سازمانی، فشارهای بیرونی، منابع مالی بر پذیریش فناوری های کسب و کارهای الکترونیکی تاثیر دارند. کلید واژگان: فناوری های کسب و کارهای الکترونیکی، پذیرش، شرکت های نوپای مبتنی بر فناوری های نوین
- Abstract
- Information and e-business technologies are used by small and large companies in all around the world. E-business is referred to as application of all types of information systems in order to promote and control business process. Today these processes are developed using web-based technologies. Frankly speaking, e-business is doing business using telecommunication and its tools to run a business. E-commerce is a narrower concept compared to e-business. In e-commerce, money should be used, but in e-business money is not a critical issue. For instance, when a court is held online, it is considered as an e-business. To some, e-business is a combination of e-commerce, business intelligence, customer relationship management, supply chain management, and corporate planning. According to the importance of e-business technologies in improving the performance, and lowering the start-up costs, in this research we are investigating the factors affecting information and e-business technology acceptance in technology based start-ups. In order to do so, a quantitative approach was used. Moreover, structural equation modeling was used which is a descriptive and correlational method. Results show that perceived benefits, relative competence, compatibility, management support, corporate competences, external pressures, and financial resources affect the acceptance of information and e-business technology in technology based start-ups. Keywords: Information and e-business technologies, Acceptance, Technology based start-ups.