عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش استقلال زبان آموزان در مقابله با مشکلات ایجاد شده در فهم متون شنیداری



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش استقلال زبان آموزان در مقابله با مشکلات ایجاد شده در فهم متون شنیداری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1330;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62025;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1330;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62025
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    مهارت شنیداری در یادگیری زبان ا نگلیسی از مهارتهای بنیادی به شمار می رود. مهارت شنیداری وسیله ایست که مردم میتوانند از طریق آن بخش عمده ای از تحصیلاتشان اطلاعات ضروری درکشان از جهان پیرامون و امور مربوطه را دریافت کنند. فهمیدن متون شنیداری چه به عنوان یک مهارت و چه به عنوان یک پروسه می تواند مشکلاتی برای زبان آموزان به وجود آورد. بنابر این هدف از انجام این تحقیق برسی نقش استقلال زبان آموزان در مقابله با مشکلات ایجاد شده در فهم متون شنیداری می باشد. برای به هدف رسیدن این تحقیق دو پرسشنامه در بین دانشجویان کارشناسی و ارشد رشته های علوم انسانی مهندسی و مهندسی مکانیک در دو دانشگاه جزیره کیش توضیع شد. نتایج به دست آمده نشان داد که تفاوت معنا داری در شش بعد از مشکلات فهم متون شنیداری که توسط زبان آموزان با سطوح مختلف استقلال زبانی مشاهده شد وجود دارد. تحلیل آماری داده ها نشان داد که بین سطوح مختلف تحصیلی و مشکلات مربوط به شنونده تفاوت معنا داری وجود دارد. همچنین در قوه ادراک مشکلات مربوط به شنونده مشکلات متون شنیداری و دانش دستور زبان دانشجویان مرد و زن تفاوت معنا داری و جود دارد. تجزیه و تحلیل هبستگی نه بعد از مشکلات فهم متون شنیداری نشان داد که ارتباط مثبتی بین آنها وجود دارد. این تحقیق به مدرسان زبان پیشنهاد میکند که برای کم کردن مشکلات به وجود آمده در فهم متون شنیداری استقلال زبانی دانشجویان را در کلاس های زبان ترویج دهند.
    Abstract
    Given the significance of foreign language learning, listening is the fundamental language skill. It is a means through which people can receive a large amount of their education, vital information, their perception of the world and of human affairs. Listening comprehension, considered either as a process or as a skill, can potentially create some problems for listeners of language learners Therefore, the current study aimed to examine the contribution of learner autonomy to solving listening comprehension problems of EFL learners. To fulfill the purposes of the study two questionnaires were administered to 100 MA and BA students of humanities, science and technical engineering field of study from two universities in Kish Island. The result showed that there is a significant difference in the six aspects of listening comprehension problems perceived by language learners who are at different levels of autonomy. Statistical analysis of the data revealed that there is a significant difference between the educational levels and the problems from listeners. There is also a significant difference in the perception, problems from the listener, problems of listening materials and knowledge of grammar of male and female students. Correlational analysis of the nine aspects of listening comprehension problems indicated that there is a positive relationship between them. This study suggests that language teachers should promote learner autonomy in language classes in order to deduce the listening comprehension problems of students. Keywords: listening, listening comprehension, listening comprehension problems, learner autonomy.