نقش دانش و تجربه قبلی کارآفرین در کشف فرصت ها در صنعت فناوری اطلاعات IT
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی-فناوری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 510;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61422
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- چکیده
- در سالیان اخیر و با گسترش تحقیقات کارآفرینی، شناسایی فرصت نیز به عنوان نقطه تمرکز کارآفرینی مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته است. به همین دلیل میتوان ارتباط غیرقابل گسست آن را با کارآفرینی در تعاریف انجامشده از شناسایی فرصت دید. تأکید بر توجه به فرصت و شناسایی فرصت تا آنجا پیشرفت که شناسایی فرصت را قلب کارآفرینی نامیدند (مقیمی، ????، ص ??)؛ اما چه عواملی باعث میشود افراد فرصتهای بیشتری را شناسایی کنند؟ عدم تجانس شناختی میان کارآفرینان با توجه به شناسایی فرصتها در حال رشد است. گوناگونی نتایج تحقیقات کارآفرینان نشان میدهد که با توجه به بستر جامعه و نوع کسبوکارها نتایج تحقیقات میتواند متفاوت باشد و کارآفرین برای موفقیت دانش و تجربه متفاوتی را نیاز دارد. هرچند مدارک بیپایانی در مورد منافع مرتبط با مالکیت کسبوکار و آموزش در دست است اما مطالعات اندکی به طور خاص به بررسی رابطه بین تجربه مالکیت کسبوکار قبلی و دانش کارآفرینان پرداخته است. پژوهش حاضر، تلاش میکند تا با ارائه مدل نهایی پژوهش، نقش دانش و تجربه پیشین کارآفرینان را بر کشف فرصتها مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارآفرینان صنعت IT در سطح استان تهران بوده و دادهها با استفاده از بسته نرمافزاری SPSS,LISREL و SMARTPL تحلیل و نقش دانش و تجربه پیشین کارآفرینان بر تشخیص فرصت در صنعت IT تأیید شده است. با توجه به نتیجه ارائهشده، میتوان نتیجه گرفت که در کسبوکارهای فناوری اطلاعات دانشی که حاصل از شناخت فناوری باشد فقط در صورتی که منبع مورد نظر آن کار با تأمینکنندگان بیرونی فناوری و کار پیشین در زمینه فنی باشد منجر به تشخیص فرصت در صنعت فناوری اطلاعات میگردد و دانشی که حاصل از شناخت بازار و مقطع تحصیلی باشد در هیچ یک از ابعاد آن اثر معنیداری بر تشخیص فرصت در صنعت فناوری اطلاعات ندارد و دانش که حاصل از مطالعه کارآفرینی باشد منجر به تشخیص فرصت در صنعت فناوری اطلاعات میگردد. مدل این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی برای سیاستگذاران دولتی، صاحبان کسبوکارهای فناوری و محققان در جهتدهی فعالیتهای کارآفرینانه مبتنی بر دانش و تجربه مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه ظهور کسبوکارهای فناورانه جزو مشاغل نوپا در ایران بودهاند و نمونه تحقیقات بالا در ایران کاملاً جدید بوده است از طرفی با توجه به رقابت گسترده شرکتها و ارزشمند شدن بیشتر شغلهای فناورانه برای رقابت در عرصه جهانی و فرصتهای ناشناخته بیشمار در صنعت IT ضمن این که مشاغل موجود در زمینه IT زمانبر نیستند یعنی در مدتی کوتاه حدود یک سال میتوانند به بهرهوری برسند، به همین خاطر نتایج این تحقیق برای کشوری مانند ایران که به ایجاد کار فوری برای جمعیت جوان نیاز دارد، بسیار مفید است. واژگان کلیدی: تشخیص فرصت، دانش، تجربه، فناوری اطلاعات
- Abstract
- In the recent years and with expansion of entrepreneurship researches, opportunities recognition has become noticed as the focus of entrepreneurship by researchers. As a result, we can see its indispensible relationship with entrepreneurship in the definitions presented for opportunity identification. Emphasizing on opportunity and its identification expands until the opportunity recognition has been called the heart of entrepreneurship (Moghimi, 2004, p. 89). But what factors make people recognize more opportunities? Cognitive heterogeneity is growing among entrepreneurs related to the opportunities recognition. Variety of entrepreneur's research results, show that regarding to the society and kind of works, research results can be different and entrepreneur needs different experience and knowledge to be successful. Although there are unlimited documents about the benefit of business ownership and training but limited researches pay attention to the role of entrepreneur's knowledge and experience. Present research tries to find the role of knowledge and experience in opportunities recognition by proposing a final model. The statistical population of present research includes entrepreneurs of IT technology all over the Tehran city. The data were analyzed by SPSS, LISREl, and SMARTPLS software's; the results have proved the role of knowledge and experience on opportunity recognition in IT industry. According to the presented results, proved that, the knowledge obtained from knowing technology, only leads to recognition of opportunity in the IT industry, when its source is provided by work with external providers of technology and work in technology. And knowledge form knowing market and education has no meaningful effect on opportunity recognition in the IT industry. And the knowledge obtained from entrepreneurship studying, leads recognition of opportunity in the IT industry. This model can be used as a guideline for governmental policy makers, technological works employers and researchers for directing entrepreneur activities based on knowledge and experience. As appearance of technological works has been among new job in Iran and this samples of researchers has been totally new in Iran, and from one side, regarding great competition of companies and value of technological jobs for competing in the universal area and innumerable unknown opportunities in IT industry also these kind of jobs are not time consuming (they can progress in about one year) so the result of this research are very useful in a country like Iran which needs immediate work for its young population. Keywords: Technical Knowledge, Market Knowledge, Entrepreneur Knowledge, Opportunity Recognition. Work experience; Business ownership experience; Business failure;