عنوان پایان‌نامه

ناسایی عوامل کلیدی موفقیت فرایند توسعه محصول جدید در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات : مطالعه موردی شرکتهای کارآفرین حوزه الکترونیک و کامپیوتر




    رشته تحصیلی
    کارآفرینی-فناوری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 485;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60391
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲

    در بازار پرتلاطم و رقابتی امروز، رشد و بقای سازمان¬ها به توان نوآوری آنها جهت شناسایی فرصت توسعه محصولات و خدمات جدید و بهره¬گیری از این فرصت¬ها وابسته است. اما توسعه محصول جدید با وجود ضرورت بالا بسیار پر مخاطره است. هر سال بسیاری از محصولات جدید در بازارها شکست می¬خورند و با اتلاف زمان، منابع و انرژی، سازمان¬ها را تا مرز ورشکستگی پیش می¬برند. از سوی دیگر، فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهمترین شاخص¬های رشد و توسعه کشورهاست و با توجه به حجم تقاضای داخلی برای محصولات مرتبط با این صنعت و همچنین بازار کشورهای همجوار مسلمان با فرهنگ و ادبیات مشترک و درنظر گرفتن قابلیت¬ها و توانایی¬های کشور، توجه به این صنعت و بررسی و بهبود رویه¬های تولید محصولات جدید در شرکتهای فعال در آن بسیار حایز اهمیت است. در پژوهش پیش‌رو به شناسایی عوامل کلیدی موفقیت فرآیند توسعه محصول جدید در این شرکت‌ها پرداخته شده است. به دلیل ارائه الگوی مناسب برای این بخش از صنعت که بتواند تمامی جنبه‌های آن را پوشش داده و همچنین تحلیل مناسبی از منظر راهبردی برای آن ارائه دهد از روش پژوهش آمیخته بهره‌گرفته و در بخش کیفی به شناسایی عوامل محوری و جزیی فرآیند توسعه محصول جدید در این صنعت پرداخته شده است. در بخش کمی پژوهش نیز از یافته‌های بخش کیفی یک پرسشنامه استخراج و در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفته که نتایج داده های گردآوری شده در فصول 4 و 5 ارایه شده است. کلمات کلیدی: عوامل کلیدی موفقیت، توسعه محصول جدید، فناوری اطلاعات و ارتباطات
    Abstract
    In today's competitive environment, both managers and scholars recognize innovation as a requirement for firm's growth and long-term. Thus, organizations are forced to accept innovation as an integral part of their corporate strategy, and adapt their product offerings according to the needs and wants of their target customers if they want to create competitive advantage and gain market leadership Therefore, greater attention has been paid to the concept of new product development. Over the past few decades, information and communication technology has been considered as an important indicator for development. In fact, many scholars have called our present time “the age of information.” In consideration to the volume of domestic demand for ICT related products as well as the markets of neighboring countires that share similar culture, and literature, attention should be paied to the ICT industry and the ways to improve the process of new product development in firms which are active in the aforementioned industry. The present research aims at identifying the critical success factors of NPD process in these firms. In order to cover all the aspects of the subject and present a proper and accurate analysis, mixed research method has been applied. Firstly, the major and minor factors in new product development were identified using the qualitative approach. Then a questionnaire was prepared based on the findings of qualitative method. Afterwards, the questionnaires were sent to the respondents and the collected data was analysed and the findings are given in chapter 4 and 5. Keywords: Critical Success Factors, New Product Development, Information and Communication Industry