عنوان پایان‌نامه

لعن یزید بن معاویه بررسی نظرات ابن جوزی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "لعن یزید بن معاویه بررسی نظرات ابن جوزی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1762ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42518
    تاریخ دفاع
    ۱۱ شهریور ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    مجید معارف

    برای دانشمندان اهل سنت تحلیل واقعه عاشورا برای مقابله با افکار شیعیان امری ضروری بوده است، زیرا این واقعه به شیعیان هویت می بخشید و مراسمی که برای عاشورا برگزار می کردند، فرصتی دوباره برای ترویج اندیشه شیعی به آنان می داد. برای این امر برخی این واقعه را چنان تحلیل و بررسی کردند که نقش یزید را در این حادثه هر چه کم رنگ تر سازند، و نشان دهند که عاشورا به اشتباه رخ داده و یزید در آن مقصر نیست. برای هیمن، لعن او را جایز نمی دانستند. مهم ترین نمایندگان دو دیدگاه در بین عالمان حنبلی مذهب بغداد «ابن جوزی» و «عبد المغیث» بودند. ابن جوزی که در عصر خود رهبری حنابله را در دست داشت به شدت از جواز لعن بر یزید دفاع می کرد و از هم مذهبان خود دلتنگ بود که چرا مذهب احمد بن حنبل را با دفاع از یزید آلوده کرده‌اند. در مقابل عبد‌?المغیث کتابی در دفاع از یزید تالیف کرده و سعی می کرد هم مذهبان خود را قانع کند که این مسلک واقعی احمد بن حنبل است. ابن جوزی کتاب ارزشمند الرد علی المتعصب العنید المانع من ذم یزید را در رد همین کتاب تالیف کرده است. این مقال در صدد است با بررسی بخشی از جریانات فرهنگی و اجتماعی آن عصر روشن سازد که چرا موضوع لعن یزید در آن هنگام اهمیت یافته و چرا ابن جوزی به تالیف کتاب خویش دست یازیده است. همچنین، در صدد است مبانی، مصادر، و روش‌های بحث و استدلال را نزد ابن جوزی بررسی کند و ارزش کتاب او را در موضوع لعن یزید در مجامع علمی و فرهنگی توضیح دهد.
    Abstract
    During the 8th century hijri Islamic scholars were no longer interested in presenting their personal views, rather they would spend their lives defending their school of thought. Ibn Jauz?, a prolific author belonging to the ?anbal? creed, would write many books spanning virtually every field of Islamic studies. He did so, as he writes in one of his introductions, so that he could strengthen and propagate the Hanbal? sect. He enjoyed extreme success and popularity, as well as the despise of other Sunni and Shia sects. Ibn Jauz? was not however, content with simply propagating the ?anbal? sect, but also in correcting what he deemed to be heretical concepts within his own sect. These consisted of the anthropomorphic view of God, as well as their constant defense of the 6th caliph of the Islamic world Yaz?d ibn Mu’awy?a. Neither of these two criticisms held well with his own ?anbal? sect, such that they felt it necessary to author works against him. One such ?anbal? author was ‘Abd al-Muqh?th, who authored a work in defense of Yaz?d and specifically against Ibn Jauz?. Ibn Jauz? in rebuttal to this work wrote a small book which argues for the permissibility of cursing Yaz?d titled: Al-rad ‘ala al-Muta’sib al-’An?d al-Mani’ min La’n Yaz?d. This was a break from scholars before him such as Ghazal? who, in order to prevent the spread of Shi’ism, were trying to minimize Yaz?d’s role in the events of ‘Ashura. Ibn Jawzi being both a historian and muhaddith brings evidence that would be acceptable even to the most strict traditionalist scholar. Ibn Jauz?’s views did not last long amongst the ?anbal? sect, especially after the influential scholar Ibn Taym?a. This paper is an expository study of this small work. The first section offers a brief introduction to the lives of the two authors Ibn Jauz? and ‘Abd al-Mugh?th. The next section discusses why this issue as a matter of dispute amongst Sunni scholars. The thrid section covers the arguments that Ibn Jauz? puts fort