عنوان پایان‌نامه

جنبه های حقوقی بیمه خطرات تجارت الکترونیکی



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "جنبه های حقوقی بیمه خطرات تجارت الکترونیکی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3625;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64649;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3625;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64649
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    وحید امینی
    استاد راهنما
    محسن صادقی

    امروزه استفاده از مزایای فراوان تجارت الکترونیکی موضوعی نیست که اهمیت آن بر کسی پوشیده باشد. توسعه تجارت الکترونیکی و استفاده گسترده مشتریان از ابزارهای الکترونیکی نیازمند ارتقای امنیت در فضای مجازی و در نتیجه افزایش اعتماد مشتریان است. بیمه ابزاری است که تأثیر مثبت خود را بر افزایش امنیت و اعتماد در تجارت سنتی ثابت کرده است. بیمه مخاطرات در تجارت الکترونیکی یکی از تأسیسات نوینی است که بیش از یک دهه از ابداع آن در دنیا می‌گذرد. مخاطرات فضای مجازی متنوع، گسترده و به علت به روز بودن، ناشناخته هستند. بنابراین امروزه مدیریت مخاطرات در تجارت الکترونیکی در صورتی موفق است که در کنار روش‌هایی که موجب پیشگیری از وقوع حادثه در دنیای مجازی می‌شود، نگاهی به بیمه به عنوان ابزار جبران خسارات تجار و مشتریان آن‌ها داشته باشد. وجود خطرات اینترنتی فراگیر، کافی نبودن بیمه¬های سنتی برای پوشش خسارات ناشی از مخاطرات الکترونیکی و گسترش اعتماد در تجارت الکترونیکی از جمله عوامل محرک استفاده از بیمه خطرات فضای مجازی برای تجار هستند. اما بیمه گری که قصد فعالیت در این شاخه از بیمه را دارد باید چالش‌های عملی و حقوقی این نوع از بیمه را نیز بشناسد. قابلیت بیمه مال موضوع بیمه، نحوه ارزیابی مخاطرات و خسارات وارده، نحوه بیمه خسارات ناشی از عدم النفع و نحوه تعیین حق بیمه‌ها مجموعه چالش‌های حقوقی و خطرات وابسته، ظرفیت پایین بیمه¬های اتکایی، مخاطرات اخلاقی و انتخاب ناسازگار از جمله چالش‌های عملی استفاده از بیمه¬های تجارت الکترونیکی هستند. عناوین تشکیل دهنده مندرجات بیمه¬نامه¬های تجارت الکترونیکی تقریباً مشابه نمونه¬های سنتی خود می‌باشند. قبل از انعقاد قرارداد بیمه، بیمه¬گذار تکلیف به اعلام خطر و کارشناسان بیمه تجارت الکترونیکی از طرف بیمه¬گر مأموریت سنجش میزان رعایت نکات امنیتی توسط بیمه¬گذار را دارند که در تعیین حق بیمه به عنوان یکی از مندرجات بیمه¬نامه کمک شایانی به بیمه¬گر می‌نماید. موضوع قرارداد بیمه تجارت الکترونیکی، استثنائات بیمه¬نامه، تعهدات بیمه¬گر و بیمه¬گذار، موضوعاتی چون جانشینی بیمه¬گر، نحوه حل و فصل اختلافات طرفین قرارداد و طرق خاتمه قراردادهای بیمه خطرات تجارت الکترونیکی از جمله مهم‌ترین مندرجات قراردادهای بیمه مخاطرات فضای مجازی می‌باشند که قلمرو، آثار، احکام و نحوه پایان قرارداد بیمه را مشخص می‌نمایند.
    Abstract
    Today, importance of enjoying the benefits of electronic commerce is not hidden to anyone. Electronic commerce development and widespread use of electronic tools by customers need to improve security in cyberspace and thus increase the trust of customers. Insurance is a tool whose positive impact on increasing the security and trust in the traditional business has been proven. Insurance of the risks in electronic commerce is a new facility that elapsed more than a decade of its innovation in the world. Cyberspace risks are varied, wide and unknown due to being up to date. Therefore, today risk management is successful if it considers the insurance as a tool for customers and merchants compensation alongside those methods of risk management that induce prevention of incidents in the cyberspace. Existence of pervasive internet threats as well as insufficient traditional insurance policy to coverage E-risks damages and also development of trust in electronic commerce are among motive ingredients of using cyber space insurance policy. The insurer, who intends to have activity in this branch of the Insurance, however, should also be familiar with the legal and practical challenges of this type of insurance. Insurability of insurance property issue, the way of evaluate the risks and damages, how to insure losses caused by the lack of benefit and how to determine the premium as the collection of legal challenges and relevant risks, low capacity of reinsurances, moral hazards and adverse selection are among of practical challenges of creating and using of electronic commerce insurances. The titles of e-commerce insurance policies almost are similar to traditional samples of insurance policies. Before conclusion of the insurance contract, the insured is assigned to declare the risks and the insurance experts commissioned by the insurer to measure percentage of insured compliance with security standards that will help the insurer determine the premiums as one of the insurance policy ccontents. The issue of electronic commerce insurance contract, insurance policy exceptions, obligations of insurer and insured and issues such as insurer subrogation, the way of dispute settlement of parties and the ways of termination of the e-commerce insurance contracts are the most significance contents of e-commerce insurance contracts by which the territory, consequences, rules, provisions and the ways of the insurance contract termination and cancelation will be specified.