عنوان پایان‌نامه

ایزدان ابرانی مانوی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ایزدان ابرانی مانوی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 2089،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62947
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲

    دین مانوی دینی است که متونی به زبان¬های ایرانی هم دارد. مانویت، چنانکه در عقاید دیگر، در یزدانشناخت هم متأثر از عقاید ایرانی هست. بعضی از این عقاید پیش از ترجم? آثار مانوی به زبان¬های ایرانی به آن راه یافته و بعضی بعد از ترجم? این آثار. این موضوع مخصوصاً در مورد چند ایزد مانوی بارزتر است و از این میان، مهرایزد، از ایزدان آفرینش دوم، نمون? بهتری برای سنجش تحولات عقاید مانوی در ضمن مهاجرت آن عقاید از غرب به شرق جهان ایرانی است، اما از تأثیر عقاید زروانی در یزدانشناخت مانوی و فرجام¬شناخت زردشتی بر فرجام شناخت مانوی هم نباید غافل بود، ضمن آنکه گاهی نام¬های ایرانی ایزدان مانوی بیشتر رویه¬ای ایرانی دارد و در پس آن عقاید گنوسی خود مانی پوشیده شده است.
    Abstract
    Founded by Mani (c. 216–276 AD) during the Sasanian Empire, Manichaeism was a major Gnostic religion with substantial texts in Iranian languages. Manichaean theology along with many other aspects of this religion was influenced by older Iranian beliefs. Having started before the translation of Mani’s works into Iranian languages, the process of influence and consequent transformation seems to have persisted while and even long after the translations were made. This feature is particularly salient regarding a few Manichaean deities including one of the deities of the second creation, Mihryazd. The study of these features provides an opportunity of analysing the development and transformation of Manichaean beliefs while its spread in ancient Iranian lands from west to east.. However, neither the effect of Zurvanite doctrine on Manichaean theology nor the influence of Zoroastrian eschatological notions on Manichean eschatology is negligible.In the same time, the Iranian names given to Manichaean deities seem to maintain a more Iranian façade covering the original Gnostic beliefs of Mani