عنوان پایاننامه
بررسی اثر بخشی بازی حرکتی گروهی بر مهارت های اجتماعی کودکان کاشت حلزون شده ۳ تا ۷ سال
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65466
- تاریخ دفاع
- ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
- دانشجو
- صبا صمدزاده
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- چکیده هدف: شنوایی یکی از حواس انسان است که فقدان آن تنها منجر به نشنیدن اصوات نخواهد شد، بلکه مشکلات فردی و اجتماعی متعددی را در پی دارد. یکی از مشکلاتی که افراد با آسیب شنوایی با آن مواجه هستند، نقص در مهارت¬های اجتماعی است. هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی بازی¬های حرکتی گروهی بر مهارت¬های اجتماعی کودکان کاشت حلزون شده شنوایی می¬باشد. روش¬شناسی: 16 کودک 7-3 ساله ناشنوای کاشت حلزون شده که به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند، از مراجعان مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان رسول اکرم دانشگاه علوم پزشکی ایران، با شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. کودکان گروه آزمایش همراه مادرانشان در 10 جلسه 45-30 دقیقه¬ای بازی حرکتی در گروه¬های 5 نفره (2 کودک، 2مادر و درمانگر) شرکت کردند. مقیاس مهارت¬های اجتماعی مینه سوتا که دارای مؤلفه¬های خودپنداره، دوستی، تعامل اجتماعی و زبان کاربردی است، اجرا و نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری(MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬ها: یافته¬ها نشان دهنده اثر بخشی بازی¬های حرکتی گروهی بر مهارت¬های اجتماعی، خود پنداره و تعامل اجتماعی بود. اما در خرده مقیاس¬های دوستی و زبان کاربردی تفاوت معناداری مشاهده نشد. بحث و نتیجه¬گیری: بازی¬های حرکتی گروهی می¬تواند نقش مهمی در ارتباطات اجتماعی کودکان ایفا ¬کند و توجه بیشتر به این حیطه خصوصاً در رابطه با کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده توصیه می¬شود. واژگان کلیدی: مهارت¬های اجتماعی، بازی حرکتی گروهی، کاشت حلزون
- Abstract
- The effect of motor group play on social skills improvement in 3-7 year- old cochlear implanted deaf children Abstract: Aims: Hearing is one of human senses. Lack of this sense may amount to many of personal and social incompatibilities. One of the areas which is damaged in hearing-impaired children is their social skills; therefore, preparation and application of training and practical programs seems necessary for the improvement of these children’ social skills. The present study aims to determine the effect of motor group play on social skills in children with cochlear implant. Materials&Methods: The sample includes sixteen 3–7-year-old children who had undergone cochlear implant and were selected through accessible sampling method from Rasoul Akram Hospitol’s Implant Center and then were randomly divided into two control and experimental groups. Accompanied with their mothers, the experimental group attended ten 30-45 minutes group play sessions. The measurement instrument was Minnesota Social Skills Checklist (MSSC), which included from self-concept, friendship, social interaction and pragmatics. Results were analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results: The results indicated a considerable improvement of social skills, self-concept and social interaction after the children with cochlear implant went through play sessions compared with the children in the control group. They showed no significant difference in friendship and pragmatics. Discussions: Motor group play have an important role in the improvement of social interpersonal relations among children. Therefore, it seems necessary that it should receive more attention in training all children, especially the cochlear implanted deaf children. Keywords: social skills, motor group play, cochlear implant