عنوان پایاننامه
نقاشی و سینما (رابطه متقابل)
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65156
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- بهاره بابایی
- استاد راهنما
- مصطفی گودرزی
- چکیده
- رابط? متقابل و تأتیرگذارِ نقاشی و سینما یکی از اهداف اصلی این پژوهش بوده است؛ بدین منظور با بررسی در تاریخچه و چگونگی شکل¬گیری این دو هنر، از روش کتابخانه¬ای استفاده شده و پس از تجزیه و تحلیل، این نتایج به دست آمده است. در تاریخچه و روند تکاملی هنر، مشاهده می¬شود که نقاشی بر پیدایش سینما و پیشرفت آن، تأثیر تعیینکننده¬ای داشته است. این روند تأثیرگذاری در پژوهش حاضر، مواردی چون: سبک¬ها و جنبشهای هنری، کاربرد نور، پرسپکتیو و رنگ نقاشانه در سینما، استفاده از طراحی در استوری-بورد و طراحی صحن? فیلم و در نهایت بازسازی کامل آثار نقاشان در فیلم را در بر می¬گیرد. در بررسی مرز مشترک نقاشی و سینما، به عناصر بصری، تمهیدات تجسمی، پیدایش کمیک، انیمیشن و رسانههای نوین توجه شده که از دو هنر ـ نقاشی و سینما ـ بهره گرفته و در هر دو مشترک هستند. با آغاز پیشرفت چشم¬گیر سینما در قرن بیستم، می¬توان تأثیرات عمیق آن را روی نقاشی مشاهده کرد. در این رابطه می¬توان گفت که بحث حرکت در سینما، موجب شد هنرمندان تجسمی، به دنبال بیان حرکت با تمهیدات مختلف باشند. از طرف دیگر، سینما، زمان، مکان و روایت را به درج? خلاقانه و عمیقی رساند و ورود این عناصر به حیط? نقاشی به تکامل و پیشرفت این هنر منجر شد.
- Abstract
- Abstract One of the main purposes for this research is effective and mutual relation between painting and cinema; For this purpose the librarian method has been used with studying the history and the manner of forming these two arts and following results obtained after the analysis : In the history and evolutionary procedure of the art it is observed that painting has had efficient effect on the appearance and progress of cinema. This effect procedure in the present research involves some cases such as styles and art movements, lighting application, perspective and painting color in cinema, usage of designing in the story board and designing of the film scene and finally full restoration of the painters’ works in the film. In studying the common border of painting and cinema the visional elements, incarnative arts, creation of comic, animation and modern media have been considered that have used the two arts of painting and cinema and are common in both. With the beginning of the significant progress of cinema in the 20th century, we can observe its deep effects on the painting. In this relation we can state that the discussion of movement in cinema caused that the incarnative artists follow expression of movement in cinema with various approaches. On the other side, it reached cinema, time, place and narration to a creative and deep degree and entrance of these elements to the painting scope caused evolution and progress of this art. Key words : Painting , cinema, light, color, film designing, scene designing.