عنوان پایاننامه
بررسی دلایل شکل گیری نقاشی انتزاعی از منظر پیشگامان هنر انتزاعی
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62848
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- فهیمه خوروش
- استاد راهنما
- ادهم ضرغام
- چکیده
- چکیده: در طول تاریخ، هنرمندان همواره سعی در بازنمایی صورت مرئی جهان پیرامون داشتهاند. در روم، یونان و خصوصاً در عصر رنسانس اروپا، علاقه به بازنمایی جهان هستی در آثار هنرمندان متجلی شده است؛ اما آنچنان که انسان بهعنوان موجودی هوشمند، دائماً در حال کنکاش حقیقت و جوهره دنیای پیرامونی است و برای رسیدن به مقصود خود، در پی آن است تا از پس ظواهر به اصل و باطن دنیا و وجود خویش دست یابد، هنرمند نقاش نیز در فرآیند خلق آثار هنری خویش، همواره در پی کنارزدن پوسته ظاهری واقعیت و رسیدن به جوهره ناب و حقیقی جهان پیرامون است. با چنین گرایشی هنرمند در آثار خود، فضایی را خلق میکند تا بواسطه آن، بیقراریهای روح خود را در قالب مفهومی نو عرضه کند. جهان هنر در قرن بیستم بیش از همه قرون، سرشار از نوآوری بود. در این قرن، بیشترین تحولات در زمینه گرایشهای هنری بهوقوع پیوست. نقاش اروپایی بهسمت دوری از بازنمایی طبیعت و اشیای جهان مریی سوق پیدا کرد و بیان احساسات درونی خویش را هدف اصلی خلق آثارش قرار داد. چنین نگرشی در آثار نقاشان، نقطه آغاز نقاشی غیر تصویری و به دیگر بیان، نقاشی انتزاعی بود. روند شکلگیری این زبان نوین تجسمی، از زمانی آغاز شد که هنرمندان غربی از اصول و شیوههای سنت طبیعتپردازی روی گردانیدند. آثار این هنرمندان، تنها بازنمایی جهان و طبیعت نبود بلکه، بیان اندیشه و احساس هنرمند، موضوع اصلی اثر هنری قرار گرفت. در این پژوهش، در فصلهای اول و دوم، به تعاریف کلی پیرامون هنر انتزاعی پرداخته شده است. در فصلهای بعدی، ضمن پرداختن به دلایل و زمینههای ظهور نقاشی انتزاعی، آراء و نظرات سه نقاش برجسته نقاشی انتزاعی، یعنی واسیلی کاندینسکی، پیت مُندریان و کازیمیر مالویچ، بهعنوان پیشگامان اصلی این جنبش هنری مورد بررسی قرار گرفته است.
- Abstract
- Abstract During the history, the artists have always tried to demonstrate the visible face of the world around. In Rome, Greece and especially in Renaissance era of Europe, the interest toward the demonstration of the universe has been revealed in the artists’ works. As an intelligent creature, human being is always exploring the reality and the essence of the world around. Likewise the painter is also trying to move the apparent surface of the reality aside and achieve the pure and real essence of the world around. Having such an attitude, the artist can create an atmosphere in his works to present his soul’s unrest in the frame of new and modern concept. The art world in 20th century was full of innovation more than other centuries. The most changes in the field of artistic attitudes were happened in this century. The European painter was led to the far direction of the nature and the concrete objects in the world and put his internal emotional expressions as the main aim for creating his works. Such an attitude in painters’ works was considered as the beginning point of non-objective painting, or in the other word, abstract painting. The formation of this new visual language started when the western artists abstained the principles and methods of naturalism tradition. The works of these artists were not only the representation of the world and nature, but also the expression of the artist’s thoughts and emotions as the main subject of the artistic work. In this research, the first and second chapters were dedicated to provide general definitions about abstract art. In the next chapters, while studying the reasons and the fields for the appearance of abstract painting, the ideas and opinions of three outstanding and famous abstract painters-namely, Wassily Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimir Malevich, were considered and analyzed as the main pioneers of this artistic movement. Keywords: Abstract Art, Abstract painting, Wassily Kandinsky, Piet Mondr