عنوان پایان‌نامه

نقض علائم تجاری مشهور



    دانشجو در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقض علائم تجاری مشهور" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق مالکیت فکری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62479
    تاریخ دفاع
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    سعید حبیبا

    در فضای اقتصادی امروز دو نوع علامت تجاری دارای شهرت قابل تشخیص است. نوع اول : علائم تجاری معروف که برای بخش مرتبط شناخته شده بوده و در چارچوب حقوق سنتی علائم تجاری از آن حمایت به عمل می آید. نوع دوم : علائم تجاری مشهور که از وجه تمایز بالایی برخوردار بوده و برای عموم جامعه شناخته شده می باشد. علائم تجاری مشهور علاوه بر برخورداری از حمایت های معمول برای سایر علائم تجاری از حمایت ویژه ای تحت نهاد تنزیل بهره مند می باشند. در حالی که مبنای حمایت از علائم تجاری در حقوق سنتی علائم تجاری حمایت از مشتری و جلوگیری از گمراهی آن است، مبنای حمایت از علائم تجاری مشهور در حقوق مدرن علائم تجاری (حمایت تنزیلی) حمایت از نفس علامت و دارنده آن می باشد. در تنزیل (نقض نوع دوم) گمراهی مشتری مطرح نبوده و هدف از آن جلوگیری از تضعیف وجه تمایز و صدمه به شهرت علامت تجاری مشهور می باشد. در حقوق ایران اگر چه علائم تجاری معروف مورد شناسایی قرار گرفته و از آن حمایت به عمل آمده است ولیکن این حمایت با نواقص و اشکالاتی مواجه می باشد که بایستی مرتفع گردد. از سوی دیگر علائم تجاری مشهور مورد شناسایی و حمایت واقع نشده است که لازم است در قوانین آتی این نوع علائم تجاری مورد توجه واقع گردیده و تحت نهاد تنزیل مورد حمایت قرار گیرد. کلید واژه ها : نقض سنتی، تنزیل(دایلوشن)، علائم تجاری معروف، علائم تجاری مشهور.
    Abstract
    In today’s economic environment, two kinds of trademarks have been acknowledged with reputation. The first kind: the well-known trademarks are recognized by the relevant sector of the public and protected in the traditional law of the trademark. The second kind: the famous trademarks have high distinctiveness and recognized by the general public. The famous trademarks, in addition to benefit from the regular protections of the other trademarks, own a particular protection under the dilution entity. Although the protection basis of the trademarks, through the traditional law of the trademark, is the customer support and confusion prevention; the protection basis of the famous trademarks in the modern law of trademarks (dilution-based protection) is the protection of the self-trademark and its holder. In dilution (second kind of infringement), the customer’s confusion is not considered and the objective is the prevention of weakening the distinctiveness and damage to the reputation of the famous trademark. In the Iran’s law, although, the well-known trademark is recognized and protected, but this protection has some defects and problems, which should be overcome. On the other hand, the famous trademarks are not recognized and protected, thus such famous trademarks should be considered in the future laws and protected under the dilution entity.