درآمدی بر مبانی نقد دینی هنرهای تجسمی
- دانشجو
- زهره کرامت
- استاد راهنما
- مصطفی گودرزی
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59916
- تاریخ دفاع
- ۱۹ شهریور ۱۳۹۲
- چکیده
- چکیده عرص? نقد هنرهای تجسمی، عرصهای چنان فراخ است که طی سالها، انواع مکاتب و ایدئولوژیها در آن به نحوی تاختهاند؛ لذا رویکردهای گوناگونی بر همین اساس در این حوزه پدید آمده است. همین امر، زمینه را برای طرح این مسئله فراهم نمود که آیا دین به عنوان نظامی الهی برای ساماندهی حیات انسان در دو بعد دنیوی و اخروی نیز، امکان ورود به این عرصه و نقشآفرینی در آن را دارد یا خیر؟ و این نقشآفرینی در صورت امکان، چگونه میتواند باشد؟ این پژوهش بیش از هرچیز برای حل چنین مسئلهای صورت گرفت. بنا به تحقیقات صورت گرفته در مجالی اندک و با توجه به بضاعت علمی ناچیز نگارنده، به نظر میرسد، امکان و ضرورت وجود نقد دینی هنرهای تجسمی، امری پذیرفتنی است و دین در معنای راستینش که به صورتی کامل در قالب اسلام روی نموده، مبنایی مناسب جهت خوانش و نقد هم? امور انسانی از جمله هنرهای تجسمی است و مبانی چنین نقدی نیز از منابع اصلی دین قابل استخراج است که در این پژوهش مختصرا اشاراتی به برخی از این مبانی صورت گرفته است. حاصل این پژوهش، قائل شدن به امکان وجود یک نظام نقد دینی در هنرهای تجسمی، در مقابل نظام نقد موجود، که نظامی غیر دینی و بر مبنای اومانیسم است، میباشد. لذا نقد دینی، رویکردی محدود و مختصر در کنار سایر رویکردها نیست و دامنهای وسیع دارد.
- Abstract
- Abstract Area of criticism of Visual arts, is spacious enough,that a variety of schools and ideologies Have marched in it over the years. So, according to this, many different approaches have emerged in this field. This provided the background for propose this project(question), that if the religion as a divine system for organizing human life in two dimensions worldly and otherworldly,have the possibility of entering to this area and playing the role in that or no? whether playing the role is possible, how could it be? Note that more than anything This study was done to solve this problem. According to accompolished researchs in the slight time and the insignificant scientific ability of writer, it seems, the possibility and necessity of existence of religious criticism of visual arts is accaptable. And the religion in the true meaning which has emanated completely in the format of Islam,is suitable basis for reading and criticism all human affairs, including visual arts. fundamentals of such criticism can be extracted from the original sources of religion which in this study have been pointed to some of these Foundamentals briefly . The result of this research is, the possibility of existanse of a religious criticism system in visual arts in front of existed system which is secular and based on humanism.so religious criticism is not a limited approach besides other approaches and hs are extensive area. Keywords Criticism, visual arts, religion, humanism.