تعیین رابطه بین هوش اخلاقی و هوش فرهنگی در میان دانشجویان نخبه
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62360
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- شهره براری
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده هدف این پژوهش تعیین رابطه بین هوش اخلاقی وهوش فرهنگی دربین دانشجویان نخبه واستعدادبرترمقطع کارشناسی ارشدودکترادانشگاه تهران میباشد. دراین پژوهش تعداد100 دانشجوی نخبه (رتبه¬های برتر رشته¬های نظری و فنی- 50 دختر و 50پسر) و نیز 100 دانشجوی عادی که از نظرجنسیت و مقطع تحصیلی و نیز برخی متغیرهای جمعیت¬شناختی چون سن با گروه اول (نخبگان) همسان شده اند، بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005) وپرسشنامه هوش فرهنگی ارلی وانگ (2003) پاسخ دادند و اطلاعات جمع آوری شده متناسب با فرضیه¬های تحقیق از ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون همزمان، رگرسیون گام¬به¬گام و آزمون t استودنت مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادبین هوش اخلاقی و هوش فرهنگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در مؤلفه¬های هوش اخلاقی و فرهنگی(ارزشهای شخصی، ایستادگی بر حق، وفا به عهد، مسئولیت¬پذیری برای تصمیمات شخصی، اقرار به اشتباهات و شکست¬ها، بخشش خود و بخشش دیگران/ راهبردی، شناختی، انگیزشی و رفتاری) همبستگی مثبت و معنی¬دار بوده و در عین¬حال در مؤلفه¬¬های(علاقه به دیگران / شناختی) و (خدمت به دیگران/ رفتاری) همبستگی منفی و معکوس وجود دارد. همچنین بین هوش اخلاقی و فرهنگی با سن رابطه منفی معناداری دیده شد و در عین حال برخلاف فرضیه، میانگین هوش اخلاقی و فرهنگی دانشجویان عادی بالاتر از دانشجویان نخبه بدست آمد و نیز در مقایسه هوش اخلاقی و فرهنگی دانشجویان رشته¬های نظری و فنی تفاوت معناداری وجودنداشت. واژگان کلیدی: هوش اخلاقی، هوش فرهنگی، نخبه
- Abstract
- Abstract The aim of this study was to determination the relationship between moral intelligence whit cultural inteligece amonge the gifted Bachelor and Master student of University of Tehran. Gifted 100 students(50 girls and 50 boys) and 100 normal students in terms of gender and educational level and somecognitive variables such as age, marital status and occupational group (the elite) are identical, those from the list by elite foundations were selected as a random sample, administered whit moral intelligence Questionnaire link Lawyer (MIQ40)and cultural intelligence Scale Early Wang (CI20). Collected data was analyzed whit satatistical methods of Pearson correlation, stepwise rehresion. The result demonstrate thar there is significant positive correlation between moral intelligence and cultural intelligence, intelligence and age, ... In the moral intelligence and cultural intelligence ( Personal values, stand on the right, faithful to the covenant, taking responsibility for personal choices, admit mistakes and failes, self-forgiveness and forgiveness of others/ Strategic, cognitive, motivational and behavioral) Normal female students had the highest positive and significant correlation. Yet at the same time, in the moral intelligence and cultural intelligence (like the others / cognitive) and (service to others / behavior), there is a negative correlation. key words: Moral Intelligence, Cultural Intelligence, Gifted.