عنوان پایاننامه
شناسایی عوامل موثر بر ملی گرایی مصرفی و تاثیر آن بر ارزیابی کالاهای ورزشی داخلی و خارجی
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1028;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62010
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- زینب آنت
- استاد راهنما
- سیدنصراله سجادی
- چکیده
- ملی گرایی در مصرف، شکلی اقتصادی از ملی گرایی است که باورهای مصرف کنندگان را در مورد مناسب و یا در حقیقت اخلاقی بودن خرید کالا شکل می دهد و موضوع بسیاری از تحقیقات قرار گرفته است. در تحقیق حاضر 278 نفر از میان 965 دانشجوی دوره کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه های منتخب شهر تهران و البرز به عنوان نمونه آماری تحقیق و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه حسین زاده(1386) بود که پایایی آن 841/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون من-ویتنی، کروسکال والیس، آزمون باینومینال(دوجمله ای)و آزمون فریدمن به دلیل غیر طبیعی بودن توزیع داده ها، در نرم افزار spss و با سطح معناداری 05/0p< استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که دانشجویان تربیت بدنی از نظر ملی-گرایی مصرفی، در درجه پایینی قرار دارند. علاوه بر این بین ملی گرایی با وطن پرستی و تجمل-گرایی رابطه ای بدست نیامد، در حالی که رابطه ای منفی بین جهانگرایی و پذیرش فرهنگی با ملی-گرایی مصرفی دانشجویان وجود داشت و در مقابل تهدید ادراک شده اقتصادی و تشابه مواضع رابطه ای مثبت با ملی گرایی مصرفی داشتند. همچنین در متغیرهای ملی گرایی مصرفی، جهانگرایی و تجمل گرایی و ارزیابی از محصولات ورزشی داخلی بین دختران و پسران تفاوت وجود داشت. دختران ملی گراتر و تجمل گراتر از پسران هستند و ارزیابی بهتری نیز از کالاهای ورزشی داخلی دارند، در مقابل پسران از جهانگرایی بیشتری برخوردارند. در مجموع می توان گفت که مصرف کنندگانی با ملی گرایی مصرفی پایین، ارزیابی پایینی نیز از محصولات داخلی دارند.
- Abstract
- Nationalism in consumption is a form of economic of nationalism that forms consumer beliefs about appropriate or actually morality of goods purchasing and it has been the subject of many investigations. In this study, According to Krejcie & Morgan chart, 278 cases were selected among 965 undergraduate physical education students of Tehran and Alborz selected Universities as a research samples. The Measuring Tool was Questionnaire of Hoseinzade(1386), its Reliability was achieved 0/841. For data analysis, use from descriptive statistics and Inferential statistics including spearman correlation, Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis test, Binominal test and Friedman test because of abnormality data distribution, in SPSS with p<0. 05 Significance level. The results of investigation demonstrate Consumer Nationalism of physical education students have been in low grade. Moreover there wasn’t any relation between consumer Nationalism with Patriotism and Conspicuous Consumption, whereas there was a negative relation between of World Mindedness and Cultural openness with Consumer Nationalism among students. Also there is a positive relation between Perceived Economic Threat and Similar positions with consumer nationalism. Results of Mann-Whitney test imply that there is a difference among boys and girls between of Consumer Nationalism, World Mindedness, Conspicuous Consumption and Assessment of interior Sporting Goods. Girls are more nationalist and have more Conspicuous Consumption than boys. Also they have a good Assessment of interior Sporting Goods. But boys have World Mindedness more than girls. In the end, consumers with low consumer nationalism have a low assessment of domestic goods and inverse.