تبیین رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت محله محور و ارائه راهنمای مدیریت شهری، مورد پژوهی : ناحیه ۱ منطقه ۲۱ شهرداری تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59112
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- نجمه مظفری پور
- استاد راهنما
- فرشاد نوریان
- چکیده
- مهمترین راهبردهای مورد تأکید در رویکرد نوین مدیریت شهری، توسعه محله¬ای، تمرکززدایی و دموکراتیک سازی است. بر این اساس تقویت زمینه های آگاهی، اعتماد، همبستگی و انسجام و مشارکت شهروندان و بهره گیری از سرمایه اجتماعی شکل گرفته در سطح محلات از ضروری ترین گامهای دستیابی به این راهبردها است. بر این اساس است که الگوهای جدید مدیریت شهری بسیار بر نقش مشارکتی مردم و اجتماعات محلی تأکید داشته و در واقع تلاش دارند که با رویکردی فرآیندی، اقدامات خود را در جهت هماهنگی هر چه بیشتر با نیازهای شهروندان و شرایط محلی هدایت کند؛ لذا بر نقش «محله» به عنوان «بستر شکلگیری ارتباطات متقابل میان شهروندان» و «مدیریت محله محور » به عنوان «هماهنگ کننده و هدایتگر ظرفیت های کالبدی – فضایی، اجتماعی(سرمایه اجتماعی)، اقتصادی و نهادی در محله» تأکید اساسی داشته و با توجه به ابعاد گسترده ی مسئله و تنوع مسائل فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی آن، بر «استفاده از ظرفیت های محلی» و «بازتعریف نقش بازیگران و کنشگران مدیریت شهری» با رویکرد «مدیریت محله محور» تأکید دارند. رویکرد سرمایه اجتماعی زمانی که در بعد فضایی مطرح می شود ، شهروند را به عنوان دارایی در مکان(محله) دیده و از این روی به طور ضمنی به معنی فرصت، مسئولیت، پاسخگویی و مشارکت داوطلبانه است. به عبارتی سرمایه اجتماعی در این رویکرد باعث تقویت حس اجتماع و مکان و در مرحله بعد شکلگیری شبکه روابط رسمی و غیررسمی در سطح محلات می¬شود.بر این اساس در این پژوهش محلات 7 گانه ناحیه 1 از منطقه 21 شهرداری تهران انتخاب شده است. یکی از مهمترین دلایل انتخاب منطقه 21 به دلیل آمیختگی دو مقوله کار و صنعت با سکونت است. بسترهایی که توسط مدیریت شهری در این سایت فراهم شده است، از جمله برگزاری نمایشگاه های فصلی و موقت، احداث سراهای محله، مراکز فرهنگی هنری و مساجد فعال در سطح محلات این منطقه به دلیل دوری از سایر مناطق در شهر تهران، باعث شده است که پاسخی مثبت از سوی شهروندان را به همراه داشته باشد. این از سویی است که پتانسیلهای ساکنین در همکاری های محله ای تا کنون مورد استفاده جدی قرار نگرفته است. در رابطه با موضوع مورد بحث و محلات ناحیه 1 ، این سوال مطرح می شود که «رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت محله محور چیست؟» بنابراین هدف اصلی این پژوهش «تبیین رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت
- Abstract
- The most important strategies emphasized in urban management point of view are community development, decentralization and democratization. So to reach the point, it is needed to improve the basis of knowledge, trust, coherent and citizen participation and use social capital in community. New methods of urban management focus in citizen participation in community and try to use process view. In other word tend to the role of "community" as "the basis of citizens interaction" and "the community- base management "as" the cooperator and guider of citizen potential and capitals" to defense the urban challenges. The social capital point of view when is defined in community, citizen is capital and it means the opportunity of doing task and participate volunteering. In other word this way social capital can improve sense of community and it can form the formal and informal networks in community. In this study the case is 7 community of district 1 from region 21 Tehran. One important reason to choose this case study is the mixed use of industrial and residential so urban management do some works in order to prepare citizenship participation such as exhibitions, cultural and art centers, active mosques and so on. It does make a great attention from people of those residential places that are far from Tehran to participate in. in this case we can ask that what is the relationship between social capital and community base management? And the main aim of this research is to define the relationship between social capital and community- base management and prepare urban management guideline. The methodology for doing this research is descriptive and analytic as well as surveying method. Regarding the type, this research can be categorized as a functional one and it is a covariance research. The participants are 18 year old residential, people of the networks and urban managers in municipality region 21 Tehran. According to the results of this survey, the average of social ca