عنوان پایاننامه
تحلیل وضعیت رقابتی صنعت پوشاک ورزشی با استفاده از مدل پورتر
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 996;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59181
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- امید جمشیدی
- استاد راهنما
- مهرزاد حمیدی
- چکیده
- امروزه استراتژی رقابتی و شاخههای محوری در مورد تحلیل صنعت، تحلیل رقبا و تعیین موقعیت استراتژیک صنعت به عنوان بخشی پذیرفتهشده از فعالیت مدیریتی محسوب میشوند. مدیر یک شرکت صنعتی برای جا نماندن از رقبای خود باید به وضعیت رقابتی محیطی که در آن فعالیت میکند آگاه باشد. هدف ما از انجام این تحقیق تحلیل وضعیت رقابتی صنعت پوشاک ورزشی کشور با استفاده از مدل رقابتی پورتر بوده که برای دستیابی به این هدف پس از کسب اطلاعات از فدراسیونهای ملی در خصوص برندی که برای تهیه لباس ورزشکاران، مربیان و داوران خود از آن استفاده میکنند، تعداد 32 شرکت تولیدی بزرگ استخراج شد. به منظور گردآوری اطلاعات از این شرکتها، با مدیران ارشد آنها به شیوه ساختار یافته مصاحبه به عمل آمد که از این بین تنها یکی از شرکتها حاضر به همکاری نشد و در پایان با انجام 31 مصاحبه دادهها گردآوری شد. با تجزیه و تحلیل این دادهها در دو بخش کیفی و کمی به تحلیل وضعیت رقابتی صنعت مربوطه پرداخته شد و در پایان نیروهای مدل مورد استفاده در تحقیق (مدل پورتر) وزن دهی و اولویتبندی شد. برای هر کدام از نیروهای پنجگانه مدل شاخصهایی در نظر گرفته شد و تأثیر هر کدام از آنها بر نیروی مربوطه مورد بررسی قرار گرفت، همچنین با استفاده از آزمون فریدمن اولویت این نیروها به ترتیب؛ (1) شدت رقابت بین رقبا، (2) تهدید ورود تازهواردان، (3) قدرت چانهزنی مشتریان، (4) قدرت چانهزنی تأمینکنندگان، (5) تهدید محصولات جایگزین، رتبهبندی شد.
- Abstract
- Today's competitive strategy and key branches of industry analysis, competitor analysis and strategic positioning as industry accepted part of management activities are. Manager for a manufacturing company from its competitors should be aware of this situation, the competitive environment in which it operates. The aim of this study was to analyze the competitive situation of sports apparel industry by using of competitive Porter's model to achieve this goal, use the National Federation of the information supplied clothing brand for players, coaches and referees, that were 32 major manufacturing company. In order to collect information from this companies, by the structured interviews with senior managers, only one of the companies that were willing to cooperate in the interview and data were collected with 31company. By analyzing this data in both qualitative and quantitative analysis of the competitive situation in the industry, at the end of the model used in the research (Porter model) was weighting and prioritization. For each of the five forces model the impact indicators were considered and evaluated, each of them corresponding to the force, These forces also used the Friedman test priority order, (1) the intensity of rivalry between competitors,(2) the threat of entry of newcomers, (3) bargaining power of customers, (4) bargaining power of suppliers, (5) the threat of substitute products, and were ranked.