عنوان پایان‌نامه

تاثیر آموزش هوش هیجانی بر کمرویی و حرمت خود دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان پاکدشت



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر آموزش هوش هیجانی بر کمرویی و حرمت خود دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان پاکدشت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره مدرسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59457
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۲

    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر کاهش کمرویی و افزایش حرمت خود دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه ی شهرستان پاکدشت بود.روش پژوهش از نوع تمام آزمایشی، طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه ی دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 92-1391 بود. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری در دسترس دو مدرسه از بین کلیه ی مدارس شهرستان انتخاب شدند و در نهایت 40 نفر که در کمرویی نمره ی بالا و در حرمت خود نمره ی پایین گرفته بودند گزینش شدند، که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (20 نفر) از یک مدرسه و کنترل (20 نفر) از مدرسه ی دیگر تقسیم شدند. سپس از هردو گروه پیش-آزمون (مقیاس کمرویی استنفورد و سیاهه ی حرمت خود کوپراسمیت) به عمل آمد و در نهایت بعد از 10 جلسه آموزشی 90 دقیقه پس-آزمون (آزمون های مذکور) بر روی هر دو گروه اجرا گردید. نتیجه حاکی از تفاوت معنا دار بین میانگین دو گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون و در نتیجه کاهش کمرویی و افزایش حرمت خود کلی و همه ی ابعاد آن بود. پس می توان نتیجه گرفت که افزایش هوش هیجانی میزان کمرویی را کاهش و حرمت خود را در دانش آموزان افزایش می دهد. کلید واژه ها: هوش هیجانی، کمرویی، حرمت خود
    Abstract
    Abstract The goal of this research was to evaluate the effectiveness of emotional intelligence training on reducing shyness and increase self- esteem among secondary school students in Pakdasht city. The type of research was quasi-experimental design with pretest - posttest control group design. The population of the research was all high school students during the academic 92-91 year. The cluster sampling, implemented and two schools were selected. Instrument were Stanford Shyness Scale and the Cooper Smith Self-Esteem Inventory. students who had high scores on the pretest questionnaire shyness and low self- esteem scores were selected as the sample group. A school randomly selected as the control group and the other as an experimental group. Members of the experimental group were trained in 10 sessions of 90 minutes. For data analysis ANCOVA was used to compare means. Results indicated that teaching emotional intelligence of students typically decreased the shyness of them and their self-esteem was increased. Keywords: emotional intelligence, shyness, self-esteem