بهره گیری از پتانسیل های محیطی طبیعی و مصنوع شهر یاسوج در طراحی شبکه زیر ساختهای سبز به منظور تحقق شهر پایدار
- رشته تحصیلی
- مهندسی طراحی محیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70104;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1336
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- فاطمه چراغ زاده
- استاد راهنما
- محمدرضا مثنوی
- چکیده
- چکیده : هدایت شهرها به سمت وضعیتی مطلوب برای زمان حال و آینده،تحت مضامین توسعه پایدار به یکی از موضوعات مهم در ادبیات برنامه ریزی و توسعه شهری مبدل شده و در دهه های اخیر توجه بسیار گسترده ای به آن معطوف گشته است. رویکرد زیر ساخت سبز ،رویکردی جدید در برنامه ریزی توسعه و حفاظت زمین است و توسط جوامع توسعه یافته به عنوان یکی از راهکارهای کلیدی جهت دستیابی به توسعه پایدار معرفی شده است. اهمیت و نقش این رویکرد در پایداری محیط های شهری توسط کمسیون RECB امریکا تایید و در کمسیون CABE و اتحادیه حفاظت اروپا به رسمیت شناخته شده است. این تحقیق با هدف ارائه رویکردی تئوریک و متودولوژیک در جهت برنامه ریزی و طراحی شبکه زیر ساخت سبز انجام گردید تا ازین طریق کارامد ترین شبکه زیر ساخت سبز منطبق بر ساختار فضایی شهر را فراهم سازد .اساس این طرح بر این اصل استوار است که شبکه زیر ساخت سبز باید به عنوان چارچوبی جامع ،جهت تلفیق زیر ساخت های مصنوع با بستر طبیعی بکار رود. هم چنین هدف دیگر این پایان نامه ، کمک به شناسایی شبکه فضای باز منطقی اکولوژیک از طریق کاربست نرم افزار GIS و اصول اکولوژی منظر و نهایتا بهره گیری از شبکه مورد توافق در برنامه حفاظت زمین در مقیاس های محلی، منطقه ای و شهری به منظور تحقق شهر پایدار میباشد. بدین منظور طراحی درین رساله در سه سطح ارائه گردید. در سطح اول کل شهر یاسوج به عنوان بخش کلان مورد بررسی قرار گرفته و از طریق کاربست اصول اکولوژی منظر و اصل یکپارچگی لایه های بیرونی به شناسایی الگوهای منظر در شهر پرداخته و سپس با استفاده از متد ECI در نرم افزار جی ای اس ،بهترین و مناسب ترین شبکه زیر ساخت سبز متناسب با الگوی توسعه شهر ایجاد شد.در سطح دوم یکی از کریدور های اتصالی مهم در بستر شهر به عنوان بخش میانی انتخاب شده و در راستای اتصال جنگل های شمالی شهر به دشت های جنوب شهر در طراحی،ایده پردازی شد و در سطح سوم ،بخشی از کریدور اتصالی مورد نظر به عنوان نمونه موردی با توجه به اهمیت و شرایط ویژه اکولوژیکی و جغرافیایی، انتخاب شده و پس از بررسی مسایل و معضلات مربوط به این ناحیه و روی هم گذاری لایه های حاصل از شناخت آن و ارزیابی منظر بصری سایت مذکور از طریق شاخص های اکولوژیک با متد AHP ونهایتا با توجه به اصول مستخرج از توسعه پایدار شهری و زیر ساخت سبز،به تبیین ا
- Abstract
- Abstract Leading cities to desired position for the present and future under the sustainable development concepts has become an important topic in literature of urban development and planning, and have much attention in recent decades. Green infrastructure approach is a new approach in the planning, development and land conservation that has been introduced by Developed communities as one of the key strategies to achieve sustainable development. The importance and role of this approach in sustainable urban environment approved by the RECB and CABE commissions in America and Europe Conservation Union respectively. The purpose of this study is to provide a theoretical and methodological approach to the planning and designing of green infrastructure network in order to provide the most efficient green infrastructure network based on urban spatial structure. This scheme is based on this principle that green infrastructure network should be as comprehensive Framework for integrating infrastructure built with the natural urban matrix. Also, the other aim of this thesis is to identify the open space network through the use of GIS software and principles of landscape ecology and finally, utilization the agreed network in land conservation programs at the local, regional and municipal scales to achieving sustainable city. Therefore, the design in this thesis is presented at three levels. In the first level, Yasouj city is studied as large scale and then identifies its landscape patterns by using the principles of landscape ecology and the aggregate- with- out layers principle. Then, by using the ECI method in GIS software, the best and most suitable network of green infrastructure consistent with pattern of urban development was created. In the second level, one of the major corridors links in the city matrix has been selected as middle scale and In order to connect the northern forests to southern plains of the ideas were designed. And in the third, a part of the connec