عنوان پایان‌نامه

مدل سازی و بررسی انتشار و اثرات خارجی اینترنت



    دانشجو در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدل سازی و بررسی انتشار و اثرات خارجی اینترنت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم اقتصادی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1201;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43283
    تاریخ دفاع
    ۱۷ آذر ۱۳۸۸
    دانشجو
    ارش مشتاق
    استاد راهنما
    قهرمان عبدلی

    اینترنت به عنوان تکنولوژی جدید درعصر حاضر، دارای خصوصیاتی است که آنرا از تکنولوژی¬های ماقبل خود متفاوت می¬سازد. این تفاوت¬ها می¬تواند از طریق تبلیغات و استفاده کننده¬های قبلی به اطلاع استفاده کننده¬های بالقوه برسد. اینترنت همانند تلفن ثابت، تلفن همراه و ... یک وسیله ارتباطی، یا به عبارت دیگر، کالایی شبکه¬ای است، که اثرات خارجی شبکه به آن مرتبط است. یعنی با افزایش تعداد استفاده-کنندگان مطلوبیت استفاده¬کننده افزایش می¬یابد، و محرکی برای افزایش ضریب نفوذ است. از این رو هرچه ضریب نفوذ بالاتر باشد؛ اثرات شبکه¬ای تقویت می¬شود. در این تحقیق با استفاده از الگوی منبع اطلاعاتی مختلط ومدل پنل دیتا، به کمک آمارهای مربوط به سال¬های 2008-1993 متعلق به ایران و چند کشور منتخب از منا و کشور ترکیه، به بررسی عوامل اثرگذار برروی ضریب اثرات خارجی شبکه می¬پردازیم. نتایج نشان می¬دهد، عوامل و متغیرهای فنی و اقتصادی در نفوذ اینترنت موثرند. منحنی S شکل نفوذ اینترنت در این کشورها کامل نیست و از روند کند و در جریان برخوردارند. همچنین ضریب اثرات خارجی شبکه¬ای در این کشورها ضعیف است. نتایج حاصل از تخمین مدل نشان داد که تولید ناخالص ملی هیچگونه ارتباطی با نفوذ اینترنت در این کشورها نداشته و تعداد خطوط تلفن ثابت رابطه منفی با نفوذ اینترنت دارد و بالعکس تعداد خطوط تلفن همراه و کامپیوترهای شخصی نقش مثبتی در افزایش بکارگیری اینترنت و نفوذ آن داشته است.
    Abstract
    Internet as a new Technology in the present era has distinguishing features which give it great advantages over other preceding technologies. Potential users of this technology should get acquainted with its superiority through advertisement and with the help of older users. Internet like telephone and mobile phone is a means of communication and therefore network externality effects are related to it. In other words, the larger the number of its current users, the higher the new users’ utility will be. That means an increase in the diffusion rate is proportional to an increase in external network effects. This thesis sets out to examine the pattern of diffusion of internet with aim of identifying the key factors influencing the diffusion rate and network externality effects of internet ,using mixed information source model and Panel Data, for Iran and some Mena countries and Turkey, between 1993 and 2008.we find that technical and economic variables affect diffusion rate and the pattern diffusion of internet for all these countries is generally characterized by an incomplete S-shaped curve with a slow and flowing process. The results of estimating the model, also shows that Gross Domestic Product (GDP) has no significant effect on Internet penetration. The number of telephone lines has a negative influence on internet diffusion while on the contrary; the number of mobile phone lines and personal computers has a positive effect on it.