عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان (مورد مطالعه: دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران)



    دانشجو در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان (مورد مطالعه: دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    کارآفرینی- سازمانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 457;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58936
    تاریخ دفاع
    ۱۳ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    مهدی غنی
    استاد راهنما
    محمد حسن مبارکی

    در گستره هزاره جدید آموزش کسب و کار و فرهنگ کارآفرینانه می تواند راهکار ارزشمندی برای ایجاد تفکر کارافرینی و اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی و به موازات آن بهبود بحران بیکاری جامعه باشد.با این حال، ارتقاءسرمایه روانشناختی افراد از طریق آموزش کارافرینی با چالش همراه بوده و بررسی های مرتبط با تاثیر آن به خصوص بر قصدکارآفرینانه فراگیران آموزش مانند دانشجویان نسبتا بدون آزمون باقی مانده است. لذا پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی تاثیر سرمایه روانشناختی بر قصد کارافرینانه دانشجویان بوده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران تشکیل دادند که از این تعداد 186 نفر با استفاده از نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه استاندارد سرمایه روانشناختی لوتانز(2007)و قصدکارافرینانه کروگر(2006) بود. نتایج پژوهش نشان داد از ابعاد سرمایه روانشناختی خودباوری 57% ، امیدواری 68% ، تاب آوری 44% و خوش بینی (بهینه اندیشی) 46% تاثیر مثبت بر قصد کارآفرینانه دارد. کلمات کلیدی: سرمایه روانشناختی، خودباوری، امیدواری، تاب آوری، خوش بینی (بهینه اندیشی)، قصدکارآفرینانه
    Abstract
    In the new millennium, teaching the business and entrepreneurial culture could be a viable strategy for developing entrepreneurial thinking and employing graduate students and resolving the unemployment crisis as a result. However, improving the psychological capital of individuals through training entrepreneurial skills has always been a challenging task and the studies conducted with regard to its effect, particularly, on students’ entrepreneurial intention is yet to be examined. Therefore, the present study aims at investigating the relation between psychological capital of the students in the field of Entrepreneurship (Tehran University) and their entrepreneurial intention. The statistical population of the study which comprises of 186 students has been selected randomly from the students of the Tehran University’s School of Entrepreneurship. The Measurement instruments that were used for the study include entrepreneurial intention and psychological capital questionnaires by Luthans (2007) and Krueger (2009), respectively. The results of the study show that there is a positive and meaningful relationship between psychological capital and its components (self-efficacy, hope, resiliency and optimism) and the entrepreneurial intention of the students. The results show that between self efficacy57%,hope 68% , resiliency 44% and optimism 46% , was positively effect to entrepreneurial intention. Keywords: psychological capital; self-efficacy; hope; resiliency; optimism; entrepreneurial intention