تحلیلی بر تاثیر محیط فروشگاه ها بر افزایش حرید تصادفی گردشگران (فروشگاه های شهر شیراز)
- دانشجو
- آیدین اشکانی
- استاد راهنما
- سیدابوالقاسم میرا
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1349;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62625
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۲
- چکیده
- اهمیت روز افزون صنعت گردشگری و کارکرد بهم پیوسته عناصر سیستمی آن زمینه ساز توسعه پژوهش و تصمیم ساز های راهبردی و در نهایت اقدامات اجرایی برای پیشبرد و تاثیر گذاری بهینه گردشگری در عرصه های، سیاسی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی جوامع مقصد شده است؛ در این میان از جمله عوامل مهم برای ارتقای رشد و توسعه اقتصاد گردشگری از ناحیه تقاضا یا گردشگر، افزایش هزینه کرد گردشگران در مقصد می باشد؛ عامل خرید از فروشگاه و وبویژه خرید تصادفی که بخشی بسیار مهم از فرایند خرید توسط گردشگران بر پایه ادبیات موجود می باشد، نقشی مهم و تعیین کننده برای نیل به مقصود دارد؛ لذا، هدف اساسی از انجام این پژوهش، شناخت و تدقیق تاثیر محیط فروشگاه ( رنگ ، بو و موسیقی ) بر روی خرید تصادفی و همچنین اولویت بندی اهمیت تاثیر این ابعاد بر خرید تصادفی گردشگران در شهر شیراز می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و همبستگی است. شیوه گردآوری اطلاعات میدانی بوده، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای اخذ اطلاعات مورد نیاز، استفاده شده است. جامع? آماری شامل گردشگرانی بوده که طی دوره زمانی پژوهش (مرداد ماه سال 1392) وارد شهر شیراز شده اند، حجم نمونه آماری پژوهش برابر 276 مورد بوده که مبتنی بر شیوه نمونه گیری تصادفی هدفمند در سطح فروشگاههای منتخب شیراز توزیع شده اند. در این پژوهش روایی پرسشنامه توسط نخبگان و پایایی نیز مبتنی بر آزمون آلفای کرونباخ حاصل شده است. برای توصیف یافته ها و آزمون فرضیه ها، نرم افزارهای آماری SPSS و همچنین WARP PLS مبنا قرار گرفته اند. بطور کلی یافته های پژوهش گویای آنست که میان سه عامل رنگ ، بو و موسیقی و رفتار خرید تصادفی گردشگران رابط? معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین میزان تاثیر هر یک از سه عامل رنگ، بو و موسیقی در خرید تصادفی متفاوت بوده، در این میان عامل رنگ بیش از سایر مولفه ها (موسیقی و بو) در خرید تصادفی گردشگران در سطح فروشگاههای منتخب شهر شیراز نقش داشته است.
- Abstract
- The paper of this thesis is to analyse the effect of store environment ( color , smell and music ) on impulse buying .From the point of view of purpose , this thesis is practical and data collection is descriptive and correlational. we also desore to categorize the importance of these aspects of the environment based on their effect on impulse buy. We intend to see which one of those three aspects , has more impacy on impulse buying . The sample was (n=276) and data collection attened in August 2013 in Shiraz shopping centres. Based on the main questions of the thesis and variables , we propose four hypothesis . This research used Cronbach’s alpha to test the reliability of the questionnaire . In order to discover the test distribution of the data , we applied Kolmogrov-Smirnov test . In the descriptive part we applied SPSS to analyse the demographic of the sample and in the inferential statistic we used Warp PLS to test the model of the thesis and the hypothesis . The results of the study indicated that there is a meaningful and positive relationship between the three independent variables ( color,smell and music ) and the dependent variable ( impulse buying ) and also the independent variables of our research involve 50%of the whole effects on impulse buy and the rest is refer to the other variables that haven’t been studied in this study . we also found that music has the most power to influence the consumer behavior and the impulse buy. Keywords : Impulse buy , Store environment , color , smell , music