عنوان پایان‌نامه

اثر ناهنجاریهای اندام تحتانی بر مهار ت های حرکتی بنیادی در کودکان ۷ تا ۹ سال



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر ناهنجاریهای اندام تحتانی بر مهار ت های حرکتی بنیادی در کودکان ۷ تا ۹ سال" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1053;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61886
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    الهه عرب عامری

    مقدمه: مهارت‌های حرکتی بنیادی زیربنای رشد حرکتی هستند و در سه گروه اصلی شامل مهارت‌های پایداری، جابجایی و دستکاری اشیاء مورد بررسی قرار می‌گیرند. ناهنجاری‌های اسکلتی- عضلانی شرایط نامطلوبی هستند که بر اثر عوامل محیطی، فقر حرکتی، کارکرد نامناسب عضلات و مفاصل به وجود می‌آیند. هدف از تحقیق حاضر تعیین اثر ناهنجاری‌های اندام تحتانی (کف پای صاف، زانوی ضربدری و زانوی پرانتزی) بر مهارت‌های حرکتی بنیادی (مهارت‌های دستکاری و جابجایی) در کودکان 7 تا 9 سال است. روش تحقیق: در این تحقیق 79 کودکِ دارای ناهنجاری¬های اندام تحتانی با میانگین سن 31/0±07/8 سال، قد 93/7±3/129سانتیمتر، وزن 19/8±23/28 کیلوگرم و شاخص توده بدنی 31/3±82/16 بصورت هدفمند انتخاب و در چهار گروه کف پای صاف، زانوی ضربدری و پرانتزی و گروه کنترل تقسیم شدند. حرکات بنیادی آزمودنی‌ها شامل مهارت های جابجایی و دستکاری بعنوان متغیرهای وابسته به وسیله آزمون اُلریخ ویرایش دوم، مورد ارزیابی قرار گرفت. برای اندازه‌گیری کف پای صاف از روش CSI و برای ارزیابی ناهنجار های زانوی ضربدری و پرانتزی از کولیس صنعتی استفاده شد. داده های حاصل از تحقیق در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد و برای مقایسه تغییرات بین گروهی از t مستقل در سطح معنی‌داری (05/0 ? p) استفاده گردید. نتایج: یافته های تحقیق حاضر نشان داد، در گروه های کف پای صاف و زانوی پرانتزی در اجرای مهارت های بنیادی جابجایی و دستکاری با گروه کنترل اختلاف معنی‌داری وجود ندارد (05/0

    p). بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان داد که انحراف ایجاد شده در ناهنجاری زانوی ضربدری علاوه بر ایجاد اختلال در راستای اندام تحتانی، می تواند بر عملکرد کودکان در مهارت های جابجایی و دستکاری تأثیر منفی بگذارد.

    Abstract
    Introduction: Fundamental movements skills are the basis for motor development and are examined in three main groups include stability, loco motor and object control skills. Musculoskeletal disorders are adversely conditions which come into being the effect of environmental factors, poor mobility, unsuitable functioning of muscles and joints. This study aimed to identify the effects of lower extremity deformity (flat foot, genu valgum and genu varum) on fundamental movement skills (loco motor and object control skills) in children 7 – 9 years old. Method: In this study, subjects were 79 children (79 boys) with lower extremity deformity (8.07±0.31 years old; 129.3±7.93 cm; 28.23± 8.19 kg; and body mass index 16.82± 3.31) that were purposefully selected and were divided into four groups of flat foot, genu valgum and genu varum and control group. Were evaluated the subjects fundamental movements included loco motor and object control skills as the dependent variables with Ulrich test of gross motor development second edition. CSI method was used to measure the flat foot and the industrial caliper was used to assess genu valgum and genu varum deformity. Data from the study in two parts: descriptive and inferential statistics were analyzed by using SPSS version 20. Kolmogorov-Smirnov test was used to assess normality of data and to compare changes between groups t-test were used at the significant level (p<0.05). Results: Findings of this study indicated that there are no significant differences between groups in flat foot and genu varum with control group in loco motor and object control skills (p>0.05). In case found significant differences between genu valgum group and control group in loco motor and object control skills (p<0.05). Conclusion: The results showed that deviation been created in genu valgum deformity in addition to disrupting the natural alignment of the lower extremities, can affect on the performance of children in loco motor and object control skills as a negative.