عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی آموزش شناختی رفتاری بر معیارهای ارتباطی ویژه و صمیمیت زناشویی زنان



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی آموزش شناختی رفتاری بر معیارهای ارتباطی ویژه و صمیمیت زناشویی زنان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره خانواده
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58914
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    یاسر مدنی

    چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی آموزش شناختی رفتاری بر معیارهای ارتباطی ویژه و صمیمیت زناشویی زنان انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع نیمه تجربی همراه با پیش آزمون و پس آزمون وگروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه زنان متقاضی شرکت در دوره در شهرستان هرسین تشکیل دادند که از بین آنان 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. متغیرهای وابسته در این پژوهش معیارهای ارتباطی ویژه و صمیمیت زناشویی بودند که با پرسشنامه معیارهای ارتباطی ویژه و مقیاس صمیمیت ارزیابی گردیدند. متغیر مستقل نیز آموزش شناختی رفتاری بود که طی 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. به منظور بررسی فرضیه‌ها پژوهش از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش شناختی رفتاری در کاهش معیارهای ارتباطی ویژه و واکنش هیجانی در صورت عدم تحقق معیارها، افزایش رضایت از برآوره شدن معیار ها و همچنین افزایش صمیمیت زناشویی زنان موثر بود. نتایج حاکی از آن است که کاهش معیار های ارتباطی ویژه و واکنش هیجانی نسبت به برآوره نشده آنها و افزایش رضایت از تحقق معیار های ارتباطی فعلی از طریق آموزش مولفه‌های شناختی رفتاری موجب افزایش صمیمیت زناشویی در بین زنان می شود. کلید واژه‌ها: آموزش شناختی رفتاری، معیارهای ارتباطی ویژه، صمیمیت زناشویی
    Abstract
    Abstract The present study examined the effectiveness of cognitive-behavioral training on specific relationship standards and marital intimacy. This study used a quasi-experimental method with pre-test - post-test control group. The study population included all women applicants in the training course in Harsin city which were formed in 30 member and Fifteen patients were selected and randomly assigned to experimental and control groups. The dependent variables in this study were marital intimacy and relationship standards which measured by specific relationship standars inventory and intimacy scales. Independent variable was cognitive behavioral training which experiment group was taught the 8 sessions. To evaluate the hypothesis of research multivariate analysis of covariance was used. Results showed that cognitive behavioral training in reducing relationship standards and emotional reactions of Failure to fulfill the standards, and increasing satisfaction of being fullfiled by standards and increasing of marital intimacy was effective. These findings suggest that reducing strongly relationship standards and emotional reactivity to nonfulfilling of them and increasing satisfaction of realization in standards, achieved by cognetive behavioral education increases marital intimacy of women. Keywords: cognitive behavior training , specific relationship standards , marital intimacy