عنوان پایاننامه
مدلسازی پخش و پراکنش ذرات رسوبی رودخانه صفارود در محل اجرای طرح گذرگاه رامسر
- رشته تحصیلی
- مهندسی محیط زیست - سواحل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1049;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60457
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- ندا معماریان
- استاد راهنما
- عبدالرضا کرباسی, ناصر حاجی زاده ذاکر
- چکیده
- رودخانه صفارود (ترک رود) از رودخانه های مستقل زیر حوضه چالوس است و پروژه کنارگذر رامسر در فاصله 24 متری از دهانه رودخانه این رودخانه اجرا خواهد شد. انتظار می رود این سازه بر جریانات دریایی، امواج و میزان پخش و نشست رسوبات حمل شده از رودخانه، تاثیر بگذارد. به همین منظور، تعیین هرکدام از این پارامترها و میزان تغییر آنها در قبل و بعد از احداث سازه، هدف اصلی این تحقیق است. برای دست یابی به هدف این پژوهش، از مدل MIKE21 که شامل مدول HD برای تعیین جریانات، مدول SW برای تعیین امواج و مدول MT برای نحوه پخش و میزان ته نشینی رسوبات است، استفاده گردید. هرکدام از این مدلسازی ها در حالت عدم وجود و وجود کنارگذر رامسر اجرا شد و برای کالیبراسیون مدل، از داده ماهواره ای سایت NOAA که شامل تغییر ضخامت بستر دریای خزر است، استفاده گردید. از دیگر اهداف این مطالعه، تعیین پهنه سیلاب و بار رسوبی بود که به وسیله مدل Hec-RAS انجام گردید و در آخر میزان ریسک وقوع سیلاب در دوره بازگشت های مختلف، انتخاب لایروب مناسب برای رودخانه صفارود، حجم لایروبی به منظور کاهش خطرات سیلاب در رودخانه محاسبه شد. نتایج مدلسازی نشان می دهد که جهت جریانات در محدوده ساحل و دهانه رودخانه، نسبت به قبل و بعد از ساخت در حدود 45-40 درجه تغییر خواهد کرد. میزان سرعت در جهت x کاهش ولی به علت جهت غالب جریانات به سمت جنوب غربی، سرعت در جهت y افزایش داشته است و سرعت جریانات به شکل مشخصی در حدود 43% افزایش خواهد داشت. از دیگر اثرات احداث سازه، افزایش نوسانات در سرعت جریانات دریایی است، به عبارت دیگر فاصله حداکثر و حداقل سرعت بیشتر از حالت قبل از احداث سازه است. در کل، کنارگذر باعث ایجاد و افزایش اغتشاشات جریانات در آب های کم عمق شده است. به علت تغییر در روند جریانات و امواج، میزان رسوب گذاری و پخش رسوبات تغییر می کند. کلید واژه ها: کنارگذر رامسر، دریای خزر، رسوب، جریانات، امواج، MIKE-21
- Abstract
- Abstract Safarood River is in the East of Ramsar, which is one of the active rivers of that region and the structure of the ramp is along the coast of the Ramsar and into the water of Caspian Sea by distance of 24 meters from the coast. This river is located adjacent to the mentioned structure, so the passage may cause problems for sediment transportation of this river to sea and also for environment. So it is necessary to investigate distribution and transmittance of sediment particles due to the operation of the Safarood River, before and after the construction of structures; and strategies need to be provided. First, the specifications and characteristics of the river were determined. For this purpose wave and wind data recorded at two stations on the sea was used as inputs for MIKE21 model. For modeling the distribution and transmittance of sediment particles due to the river to sea via the module, SW, HD and MT; waves, currents and the amounts of subsidence rates and sediment distribution were calculated respectively. Each of these modeling was performed before and after the ramp construction and the results were compared. The results show that by construction of the ramp of Ramsar, the speed and direction of flows have changed and subsidence rates of sediment have increased relative to sediment distribution. Another important result is that the water level in the area of structure and coast has increased. Keywords: Causeway, Caspian Sea, Sediment Transport, Marinal Currents, MIKE-21