عنوان پایاننامه
بررسی و شناسایی پتانسیل ها و مزیت ها در بازار خدمات توریسم در کشور های اسلامی عضو گروه ۸-D
- رشته تحصیلی
- توسعه اقتصادی وبرنامه ریزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1222;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44665
- تاریخ دفاع
- ۱۶ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- سحر شفیع نژاد
- استاد راهنما
- محمود متوسلی
- چکیده
- قرن بیست و یکم، سده بهره گیری از فرصت های تجاری ارزشمند در بخش های خدماتی به ویژه گردشگری است. بر پایه پیش بینی های سازمان های معتبر جهانی، گردش مالی صنعت توریسم جهان در این سده از گردش مالی تولیدات کارخانه ای فراتر خواهد رفت؛ نقش صنعت توریسم برای ایجاد تعادل بین توسعه پایدار و ارتقا سطح کیفی زندگی جوامع محلی، بسیار با اهمیت و قابل اعتنا است و به طور موثری مشکلات جوامع فقیر و کم درآمد را مهار می کند و صنعت توریسم به عنوان یکی از پویا ترین فعالیت های اقتصادی زمان ما دارای این توانایی است. در تحقیق حاظر نیز سعی شده است، پس از ارائه تعریفی دقیق از صنعت گردشگری و استخراج مبانی نظری بحث به کمک مطالعات کتابخانه ای، بررسی سابقه توسعه گردشگری در کشورهای مشابه و علل عدم توسعه یافتگی مقاصد گردشگری در نظریه و عمل مشخص شوند و بر اساس این شاخص ها، راهکارهای توسعه صنعت گردشگری بررسی شوند. در نتیجه ابتدا بازار خدمات توریسم در کشورهای 8-D مورد بررسی قرار گرفته و شمای کلی از وضعیت این بازارها ارائه می شود. با توجه به وضعیت بازار خدمات کشورهای مذکور، پتانسیل ها و مزیت های لازم جهت گسترش مبادلات خدمات با استفاده از روش "برآورد ساده پتانسیل" شناسایی می شود. در ادامه نیز با توجه به کمبود آمار و اطلاعات لازم در بعضی از کشورهای عضو گروه هشت پیشنهادهای ارائه شده به صورت توصیفی می باشند. در این میان، سعی شده تا در مرحله قضاوت و ارائه پیشنهادها، صرفا دیدگاه های اقتصادی در نظر گرفته شده و از ارزشهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی نیز بهره گیری شود. بدین لحاظ تحقیق حاظر تلفیقی از روشهای توصیفی و استنتاجی است که به صورت مکمل در حل مساله تحقیق مورد استفاده قرار گرفته اند. گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به 8D- متشکل از اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه است که در ژوئن 1997 در استانبول ترکیه رسمیت یافت. در اولین اعلامیه سران (بیانیه استانبول) مهم ترین هدف این گروه کمک به توسعه اقتصادی- اجتماعی این کشورها به ویژه توریسم عنوان شده است. در این تحقیق سعی شده تا با استفاده از یک شاخص مناسب، داشتن مزیت نسبی در توریسم در هر کشور عضو گروه D-8 محاسبه شود. این شاخص RCA میباشد که اگر از یک بزرگتر بود یعنی کشور مورد نظر دارای مزیت نسبی در امر توریسم است و هر چه این
- Abstract
- The 21st century is the era of utilizing valuable trade opportunities in different fields of service, particularly tourism. According to predictions made by reputable global organizations, the turnover of tourism in the present century will exceed the turnovers related to factory productions. Tourism plays a significant role in providing balance between sustainable development and improvement of life quality in local societies. It can resolve the issues of poor and low-income societies through its abilities as one of the most dynamic commercial activities at the present time. The present studies attempts to; first provide a precise definition for tourism as well as its theoretical bases. Then, based on an investigation of experiments of tourism in similar countries and causes of underdeveloped countries of such industry in theory and practice, approaches to development of tourism are proposed. At the first step, service market for tourism in D-8 countries is studied and an overview of such market status is presented. With respect the market status, potentials and advantages required for improvement of service transaction are identified using “potential evaluation simple procedures”. The study continues with descriptive suggestions due to the lack of data and statistics for some members of D-8. Economic points of view together with social, cultural, political and environmental aspects are considered while performing conclusion and proposing approaches. Therefore, the study uses a combination of descriptive and inferential methods serving as complementary to the research problem. D-8 group composed of eight Islamic countries, namely Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Turkey, Malaysia, Egypt, and Nigeria, was formally established in June 1997 in Istanbul, Turkey. In its first headquarter statement (Istanbul Statement), the group declared its primary objective as assisting economic and social development, especially tourism, in theses countries. This research emplo